مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی کردستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این طرح از امروز ششم مهر ماه آغاز و به مدت ۱۱ روز کاری تا ۱۹ مهر جاری ادامه خواهد داشت، گفت: در این طرح تمام کلنیها اعم از کندوهای مدرن و سنتی، زنبورستان های مهاجر، کلنیهای دارای پروانه و فاقد پروانه از یک کلنی به بالا شمارش می شود.

سید مادح حسامی افزود: به منظور دقت بیشتر در این طرح نقل و انتقال کندوها در مقطع زمانی سرشماری ممنوع اعلام شده و پیش بینی می‌شود همه کندوهای عسل در هفت هزار و ۲ مورد زنبورستان استان، مورد پایش و آمارگیری قرار گیرند.

وی اجرای طرح سرشماری زنبورستان‌های استان را اقدامی اساسی برای برنامه‌ریزی صحیح توسعه زنبورداری اعلام کرد و یادآور شد: در این طرح اطلاعات بهره برداران، تعداد کلنی ها، میزان عسل تولیدی و فراوردهای جانبی آن از قبیل موم، بره موم، ژل رویال و زهر زنبور، تعداد شاغلین و پوشش بیمه ای آنها جمع آوری و ثبت می‌شود.

حسامی اظهار داشت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته اجرای این طرح با حضور کارشناسان پهنه بندی موفق‌تر از سال‌های قبل آن برآورد شده امسال نیز در نظر داریم با استفاده از توان ۲۴۰ نفر از این کارشناسان در ۴۴ مرکز جهاد کشاورزی استان طرح شمارش کلنیهای زنبور عسل استان را اجرا کنیم.

استان کردستان دارای حدود ۲۰۰ هزار کلنی سنتی و مدرن زنبور عسل است که سال گذشته یک هزار و ۳۴۹ تُن از این محصول تولید و برای ۱۸ هزار نفر نیز اشتغال‌زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده بود.

پرورش زنبور عسل برای پنج هزار و ۷۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده که یک هزار و ۵۷۱ نفر از آنان این حرفه را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده اند.

کردستان با مساحت سرزمینی بیش از سه میلیون هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع، ۳۰۰ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مزارع سرزمینی مناسب برای زنبورداری است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.