رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای ساخت این آبشخورها در روستاهای دارای طرح مرتعداری و دارای مطالعه آبخیزداری ششصد و سی میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح بوم سازگان زاگرس در سال ۹۸ استان اختصاص یافته است.

بختیار مرادی افزود: اجرای طرح نصب آبشخورهای دام در مراتع و چراگاه‌های استان به منظور تامین آب شرب و سالم قابل دسترس برای دام های دامداران منطقه، احیای چشمه ها و منابع آبی موجود در مراتع و مهمتر از همه توزیع مناسب دام ها در مراتع جهت بهبود و احیای مراتع و جلوگیری از تخریب کمی و کیفی مراتع انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه کردستان در سال‌های اخیر با مشکل خشکسالی نسبی و کم آبی مواجه بود، یادآور شد: با توجه به اهمیت اقتصادی مراتع و نقش اساسی در معیشت مردم، رونق تولید و تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی میزان تولید آنها و در نتیجه تولید دام، نصب آبشخورهای فلزی از راهکارهای کاهش اثرات عوامل تخریب مراتع است.

رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی کردستان اضافه کرد: ساخت آبشخورهای دام در هر منطقه با توجه به ظرفیت و تعداد دام هر مرتع و با تعیین فواصل مناسب در نزدیک چشمه های دائمی در روستاهای مرتعی و واجد طرح مرتعداری ییلاقی بوده است.

وی با بیان اینکه تامین نشدن آب کافی، ناپایداری صنعت دامداری وابسته به مراتع و افزایش شدید تلفات دامی را موجب می‌شود، گفت: این مساله همچنین چرای سنگین و مخرب در اطراف منابع آب موجود در مراتع را تحمیل می‌کند.

مرادی تاکید کرد: این آبشخورها از ورق گالوانیزه ساخته شده و آب داخل آن برای استفاده دام از شرایط خوب سلامت برخوردار است.

وی با اشاره به شماره تلفن گویای ۱۵۰۴ منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: مردم در صورت مشاهده هر گونه حریق، تخلف و تخریب مراتع، قطع درختان می توانند با این شماره تلفن رایگان تماس گرفته و موارد را به کارکنان یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

از ۲ میلیون و ۹۱۴ هزار هکتار مساحت کل استان کردستان حدود یک میلیون و ۷۷۴ هزار هکتار آن را جنگل و مرتع بوده شامل حدود ۶۲ درصد سطح استان و ۱.۷۲ درصد سطح منابع طبیعی ایران است.

۹۹۳۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.