به گزارش خبرآنلاین لرستان ، شیرزاد نجفی در این باره گفت: برداشت گیاه دارویی علف گاوزبان در منطقه پاعلم از توابع شهرستان پلدختر در سطح ۱۲ هزار هکتار از مراتع قشلاقی با مشارکت بهره برداران محلی در قالب طرح بهره برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه با نظارت کارشناسان منابع طبیعی در حوزه معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان و اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر این امر محقق گردیده است خاطرنشان کرد: این محصول با رعایت اصول فنی جمع آوری گردیده و پس از خشک نمودن در شرایط مناسب، مقدار ۲۱هزار و پانصد کیلوگرم در کیسه های متحدالشکل بسته بندی و آماده صادر به بازارهای مصرف است.

علف گاو زبان از گونه های دائمی با ارزش در مناطق جنوبی لرستان

نجفی به پرداخت بهره مالکانه و صدور مجوز حمل از طریق گمرک بندر چابهار به خارج از کشور گریزی زد و افزود: گونه علف گاو زبان با نام علمی Anchusa strigosa یکی از گونه های دائمی با ارزش در مناطق جنوبی لرستان محسوب می گردد که بهره برداری صحیح و اصولی از این گونه همراه با احیاء آن می تواند نقش بسزایی در بهبود اشتغال بهره برداران بومی منطقه داشته باشد.

این مقام مسئول زمان برداشت محصول را از اوایل تیر ماه تا اواسط شهریور دانست و عنوان کرد: با توجه به تنوع اقلیمی در لرستان، مناسب بودن شرایط اکولوژیکی و تنوع گونه‎های گیاهی؛ تاکنون بالغ بر ۱۷۰۰ گونه گونه گیاهی شناسایی شده که بیش از ۲۵۰ گونه از آنها دارای خواص و ارزش های دارویی، غذایی، صنعتی و بهداشتی می باشد.

نجفی پتانسیل‎های موجود در عرصه‎های منابع‎طبیعی استان را بعنوان ذخائر ژنتیکی و نعمت‎های الهی برای نسل امروز و نسل‎های آینده قلمداد کرد و تصریح نمود: هر گونه استفاده و بهره‎برداری از این منابع می‎بایست متناسب و بر مبنای توان اکولوژیکی گونه‎ها با تأکید بر حفظ و بقاء آنها صورت پذیرد.

گیاهان دارویی یکی از منابع ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی هستند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در پایان ارزش ریالی این محصول را ۲ میلیارد و چهل و دو میلیون و پانصد هزار ریال عنوان کرد و اظهار داشت: گیاهان دارویی یکی از منابع ارزشمند در گستره وسیع منابع طبیعی هستند که در صورت شناخت علمی‎،کشت، توسعه و بهره‎برداری صحیح، می‎توانند علاوه بر کمک به حفظ رویشگاه‎های طبیعی موجود، نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغالزایی و صادرات غیر نفتی داشته باشند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1256768
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.