توسعه زیرساخت‌های اقتصاد مرزی، تخصیص حقآبه ۹۶ هزار هکتار تبدیل اراضی دیم به آبی برای افزایش ۲ میلیون تنی محصولات کشاورزی، آغاز پیگیری‌های ایجاد زنجیره فولاد، توسعه شاخص بهره مندی از راه‌های جدید مهمترین برنامه‌های اجرا شده از سوی دولت در این استان طی سال های گذشته است.

در دو سال گذشته کردستان با وجود تنش‌های اقتصادی در برخی از عرصه ها اما وضعیت کردستان خوب بوده و پیشرفت های خوبی کرده که در نتیجه آن تنها در هفته دولت امسال ۲۲۷ طرح عمرانی و خدماتی در بخش های مختلف به بهره برداری می رسد.

همزمان با هفته دولت ۲۲۷ طرح عمرانی، خدماتی و تولیدی به ارزش افتتاح و کلنگ زنی می‌شود

استاندار کردستان اظهار داشت: در این استان به مناسبت هفته امسال دولت بهره برداری و کلنگ زنی از ۲۲۷ طرح عمرانی، خدماتی و تولیدی از سوی ۱۵ دستگاه اجرایی برنامه ریزی شده که ارزش ریالی آنها حدود ۲ هزار و ۹۰ میلیارد ریال است.

بهمن مرادنیا گفت: دستگاه های اجرا کننده این طرح ها شامل راه و شهرسازی، استانداری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت شهرک‌های صنعتی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان، شهرداری ها، شرکت برق، منابع طبیعی و آبخیز داری، صندوق کارآفرینی و شرکت گاز، هواشناسی، بخشداری ها (دهیاری‌ها)، نوسازی مدارس و شرکت مخابرات است.

وی با بیان اینکه سهم طرح های قابل افتتاح در این هفته ۱۶۹ طرح به ارزش یک هزار و ۲۸۵ میلیارد و ۶۲۹ میلیون ریال است، افزود: ۱۲۶ میلیارد و ۲۵۵ میلیون ریال از اعتبار این طرح ها از منابع ملی، ۴۱۷ میلیارد و ۸۴ میلیون ریال از محل اعتبارات استان و ۷۴۲ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال نیز از  سایر منابع تامین شده است.

مرادنیا تاکید کرد: سهم طرح های قابل کلنگ زنی نیز ۱۴ طرح و به ارزش ۲۱۲ میلیارد و ۳۷۲ میلیون ریال بوده که ۴۶ میلیارد و ۲۱۱ میلیون ریال آن از محل اعتبارات ملی، ۵۴ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی و ۱۱۲ میلیارد و ۱۶۱ میلیون ریال آن از سایر منابع تامین می شود.

استاندار کردستان یادآور شد: طرح های تولیدی و سرمایه گذاری نیز سهم ۴۴ پروژه ای به ارزش ۵۹۳ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریالی از طرح های هفته دولت دارند که ۳۵۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال آن به صورت آورده اشخاص و ۲۳۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال آن نیز از محل تسهیلات بانکی تامین شده است.

وی گفت: طرح های اجرا شده در این استان بیش از این میزان است که بقیه طرح ها به منظور جلوگیری از تکراری بودن افتتاح و کلنگ زنی آن برای سفر رئیس جمهوری به استان کردستان برنامه ریزی شده است.

مبادلات تجاری کردستان رکورد خود را شکست

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز گفت: دولت یازدهم و داوزدهم در این مدت توفیقات مختلفی در این استان داشته که پر رونقی مبادلات مرزی از جمله این دستاوردها است.

حسین فیروزی با بیان اینکه مبادلات مرزی در مرز باشماق مریوان و سیرانبند بانه در این دوره رکورد زده است، اضافه کرد: مجموع مبادلات در این مرزها به ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید که بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن صادرات کالاها و محصولات تولید داخل بود که به بازارهای عراق و سوریه صادر شده است.

وی افزود: این کار نشان می دهد که کردستان از چه ظرفیت والایی برای توسعه صادرات و رونق تولید و اشتغال در کشور برخوردار است و بنابر این راهبر توسعه زیرساخت های مرزهای باشماق و سیرانبند بانه، افزایش صادرات و مبادلات مرزی اولویت هایی است که به وسیله دولت مدیران دولتی در استان کردستان به درستی تعریف شده و امسال هم ادامه پیدا می کند.

فیروزی اضافه کرد: در این راستا نیز پیگیر رسمی شدن مرز سیرانبند بانه هم هستیم که همه اقدامات از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران انجام شده و منتظر صدور مجوزهای دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق هستیم که امیدواریم این اقدام به زودی انجام شود.

۱۸۵ کیلومتر راه جدید در کردستان احداث شد

افزایش شاخص راه های کردستان از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید در این استان بوده که طی ۲ سال گذشته حدود ۱۸۵ کیلومتر راه در بخش های مختلف بین شهری و روستایی احداث شده تا برنامه این دولت در این بخش با موفقیت ادامه داشته باشد.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی کردستان در این ارتباط اظهار داشت: در این مدت ۱۸۵ کیلومتر راه در کردستان احداث شده که شامل ۱۵۰ کیلومتر راه روستایی و ۳۵ کیلومتر راه بین شهری است.

رامین محمودی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ها حدود یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است، اضافه کرد: هم اکنون نیز ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در دست احداث در این استان وجود دارد که تکمیل آن نیازمند ۹ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی گفت: طول بزرگراه های استان در سال ۹۵، ۱۸۰ کیلومتر بود که با انجام اقدامات و اجرای پروژه های متعدد این میزان در پایان سال ۹۷ به ۳۰۰ کیلومتر رسید.

محمودی افزود: از ۶ هزار و ۱۵۰ کیلومتر راه روستای استان کردستان تاکنون ۲ هزار و ۹۶۰ کیلومتر آسفالته شده که با اقدامات انجام شده در ۲ سال گذشته شاخص برخورداری کردستان از راه آسفالته روستایی با حدود چهار درصد رشد به بیش از ۴۹ درصد رسیده است.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه احداث طرح کریدور شمال جنوب، محور مریوان - سنندج و چهارخطه کردن گردنه صلوات آباد (سنندج – دهگلان) از جمله طرح های راه سازی در این استان است، یادآور شد: اجرای طرح کریدور شمال - جنوب در حوزه این استان نیز از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

محمودی افزود: حدود ۳۲۰ کیلومتر از کریدور شمال - جنوب کشور در این استان واقع شده که تاکنون ۱۴۰ کیلومتر آن با پنج هزار میلیارد ریال اعتبار احداث و زیر بار ترافیک رفته و  ۱۳۰ کیلومتر از این طرح در حال احداث بوده و ۵۰ کیلومتر باقی مانده نیز در دست مناقصه و مطالعه است.

وی اضافه کرد: اتمام این طرح هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تخصیص و تزریق آن از سوی دستگاه های اجرایی در حال پیگیری است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی کردستان گفت: چهار خطه کردن گردنه صلوات آباد سنندج اظهار داشت: این گردنه به طول ۲۱ کیلومتر در مسیر سنندج به همدان و در سه قطعه در حال اجرا است که تاکنون هشت کیلومتر آن آسفالت شده است.

وی با بیان اینکه روان سازی ترافیک در چهار باند از جمله اهداف این طرح است، تاکید کرد: عملیات اجرایی این طرح به ارزش ۲۵۰ میلیارد ریال بوده که تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ به پیانکار پرداخت شده و ۵۰ درصد باقی مانده نیز جزو مطالبات پیمانکار از اداره کل راه و شهرسازی است.

چهار سرمایه گذار خارجی در کردستان جذب شد

معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: با توجه به تحریم های دمشن علیه ایران، پیش بینی می‌شد در چنین شرایطی رشد سرمایه گذاری در استان های مختلف کشور کمتر شود اما در این استان در یک سال گذشته سرمایه گذاری رشد بهتری نسبت به سنوات قبل داشته است.

حسین فیروزی افزود: حضور چهار سرمایه گذار عراقی در طرح های استان و اقداماتی برای سرمایه گذاری های کلان در زمینه فرآوری معادن و احداث پتروشیمی دوم که کارهای اداری آنها در حال انجام و نهایی شدن است که چشم انداز توسعه سرمایه گذاری کردستان را بسیار مناسب کرده است.

وی اضافه کرد: در این طرح ها سرمایه گذار بازار سنه ستر (بازار بزرگ سنندج) حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، سرمایه گذار سازنده مجتمع خدماتی و مسکونی ۵۰۰ میلیارد ریال، طرح مشارکتی گردشگری بانه در فاز اول آن ۴۰۰ میلیارد ریال و سرمایه گذار آهن اسفنجی سقز در مرحله اول خود ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می کنند.

۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در کردستان پرداخت شد

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: در یک سال گذشته نیز توسعه سرمایه گذاری در بخش های مختلف در واحدهای کوچک و متوسط اعداد خوبی ثبت شده به طوری که در این مدت حدود ۹۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات نیز به متقاضیان پرداخت شده است.

فیروزی یادآور شد: این تسهیلات به وسیله بانک‌های خصوصی و دولتی از محل تسهیلات تکلیفی دولت و منابع داخلی آن به بخش‌های مختلف اقتصاد تعلق گرفته که در این میان سهم بخش‌های کشاورزی و گردشگری و تجارت سهم قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه برای شکوفا شدن ظرفیت های اقتصادی استان به بیش از این میزان اعتبار و تسهیلات نیازمند هستیم، افزود: کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری و رشد هشت دهم درصدی نرخ مشارکت در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل از جمله نتایج آن است.

راهبر توسعه اراضی صنعتی در حال نتیجه است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان همچنین گفت: این استان به دلیل شرایط توپوگرافی، شیب زمین، ارزش گذاری، مراتع و کشاورزی بودن و جنگلی بودن و معارض داشتن اراضی مناسبت سرمایه گذاری صنعتی کمتری نسبت به دیگر مناطق کشور دارد.

فیروزی افزود: برای اینکه زمینه سرمایه گذاری لازم با زیرساخت های مختلف در این استان فراهم شود از چند سال قبل توسعه این اراضی به صورت ویژه در دستور کار مدیران مرتبط قرار گرفت تا زمین بدون معارض با کاربری در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این راستا توسعه شهرک‌های صنعتی همه شهرستان‌ها در صورتی که امکان توسعه داشته اشند برنامه ریزی شده و در سنندج نیز به دلیل درخواست متقاضیان پرشدن و زمین های شهرک‌های موجود ایجاد شهرک جدید شماره ۴ (سرنجیانه) در دستور کار قرار گرفت است.

معاون استاندار کردستان یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح در حدود ۳۰۰ هکتار از زمین های نزدیک به فرودگاه، جاده اصلی و شهر سنندج در دستور کار گرفته که هم اکنون با حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

فیروزی اظهار داشت: از ۲ سال قبل با توجه به ظرفیت مرزی بودن و مبادلات تجاری با کشور عراق و سوریه به عنوان بازارهای صادراتی هدف ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بانه در دستور کار دولت قرار گرفته و هم اکنون مرحله اول آن نیز در ۳۵ هکتار با ۸۰ درصد در حال آماده شدن و واگذاری است.

وی گفت: این منطقه ویژه با توجه به نزدیک بودن به مرز سیرانبند ظرفیت ویژه ای در تولیدات صادرات محور به سرمایه گذاران می دهد که هم می تواند ایجاد اشتغال و هم ارزش افزوده برای بازارهای صادراتی کشور را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان نیز گفت: به جز این طرح ها مطالعات ایجاد شهرک صنعتی بزرگ در استان انجام و چند قطعه زمین هم برای آن مشخص شده است.

احمد خسروی اضافه کرد: سعی شده زمین مورد نظر مشترک بین سه شهر استان باشد، که در صورت تایید آن از سوی ادارات مربوطه هم چون منابع طبیعی، رسانه‌ای می‌شود که با ایجاد این شهرک دیگر برای سرمایه‌گذاری طی ۱۰ الی ۲۰ سال آینده در این استان مشکل تامین زمین نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: برنامه‌های ارزشمند و تاثیرگذاری در حوزه شهرک‌های صنعتی در کردستان تهیه وتدوین شده که قرار است در سفر آینده رئیس جمهور به استان جزئیات آن اعلام شود و علاوه بر آن ایجاد شهرک صنعتی مشترک ایران - عراق و شهرک فناوری سنندج هم از دیگر برنامه‌هایی است که در سفر دکتر روحانی جزییات آن به اطلاع مردم استان رسانده می‌شود.

پیشگیری از خام فروشی معادن از اولویت های دولت در کردستان است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: وجود ۱۸ نوع مواد معدنی از جمله سنگ آهن، طلا و سنگ های تزئینی از ظرفیت های این استان است که طرح جلوگیری از خام فروشی معادن را پیگیری و در این راستا طرح احداث زنجیره فولاد به تصویب رسیده است.

فیروزی اضافه کرد: این مصوبه از نظر اداری پیشرفت دارد و در شهرستان های بیجار، قروه و سقز در قالب واحدهای مختلف تولید فولاد از جمله کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات فولادی اجرایی و عملیاتی می شود.

وی افزود: واگذاری ماموریت اجرا به ایمیدرو، تشکیل هیات موسس و امضای مشارکت نامه زنجیره فولاد کردستان در ۲۲ اردیبهشت امسال، کلنگ زنی با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، تخصیص دو قطعه زمین به مساحت ۲۸۵ و ۱۰۰ هکتار در شهرستان های قروه و بیجار از جمله اقدامات انجام شده برای اجرای آن طرح ها است.

معاون استاندار کردستان اظهار داشت: از دیگر اقدامات انجام شده برای این طرح، اخذ موافقت ارگان های مرتبط جهت تامین سایر زیرساخت های لازم، انتخاب تکنولوژی تولید، انجام مقدمات اخذ جواز تاسیس برای اجرای فاز اول طرح به منظور تولید آهن اسفنجی است.

وی گفت: پیش بینی سرمایه گذاری در برآورد اولیه این طرح حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال است که اشتغال مستقیم سه هزار نفر را در سه شهرستان و اشتغال غیر مستقیمی را نیز در پی دارد که با اجرای آن می توان چهره کردستان را تبدیل یک استان صنعتی کرد.

فیروزی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی، احداث پتروشیمی شماره دو و صنایع پایین دستی پتروشیمی با توجه به وجود ظرفیت در کردستان از دیگر مصوبات مورد پیگیری شورای توسعه استان است.

گامی برای جهش توسعه ای بخش کشاورزی کردستان

معاون استاندار کردستان گفت: کردستان در چند حوزه ازجمله همه زیر بخش های کشاورزی شامل باغداری، زراعت، شیلات، دام و طیور ظرفیت منحصر به فردی نسبت به سایر استان ها دارند که همواره همیشه از دولت خواستیم که زمینه ها را برای به الفعل کردن این ظرفیت‌ها محیا کند.

وی افزود: از جمله این درخواست ها در حوزه کشاورزی تخصیص آب مورد نیاز زمین های کشاورزی بوده که در این راستا بعد از چند سال پیگیری وزارت نیرو سال قبل با تخصیص آب برای ۹۶ هزار هکتار اراضی این استان موافقت کرده است.

فیروزی یادآور شد: این قدمی مهم در شکوفایی استان خواهد بوده و بلافصاله وظیفه بخش دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی این است که برای استفاده حداکثری از منابع آبی تخصیص یافته در بخش های مختلف کشاورزی سرمایه گذاری کنند.

وی تاکید کرد: این برنامه که بخشی از برنامه جامع توسعه کشاورزی کردستان است ۶۰ هزار شغل جدید و ۲۵ هزار تثبیت شغل می شود و حدود ۲ میلیون تن به سرانه محصولات کشاورزی در سال را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه کشاورزی به عنوان مهمترین بخش اقتصادی این استان در چند سال اخیر توجه ویژه ای به آن شده است، گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی ظرفیت تولید حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید محصولات در این کردستان وجود دارد که این میزان هم اکنون در مجموع زراعی، باغی و دامی و شیلات نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتن است.

خالد جعفری اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم این ظرفیت‌ها را به بالفعل تبدیل کنیم توسعه اراضی از جمله برنامه های تحت پیگیری در این استان است که برای پایداری تولید و اقتصادی تر کردن تولید در مباحث زراعی، باغی و دامی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی در کشور وضعیت مناسبی ندارد، افزود: ما این را به عنوان یک فرصت دیدیم و کارهای توسعه ای را در تغذیه و شیوه کشت، توسعه باغات دیم و اجرای طرح مشترک امنیت غذایی کشور، توسعه کشت مستقیم برنامه ریزی کرده ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه هیچ زمانی به اندازه ۲ سال گذشته در این استان اولویت پیگیری با تامین، تخصیص آب و اجرای شبکه ها نبوده است، اظهار داشت: این پیگیری‌ها باعث شده طرح‌های پیشران بخش کشاورزی را برنامه ریزی کنیم که به صورت جمع این طرح ها حدود یک میلیون ۲۰۰ هزار تن بر ظرفیت تولید استان اضافه می کند.

جعفری افزود: با اضافه شدن این میزان تولید محصولات کشاورزی کردستان به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن می‌رسد که باز هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن دیگر برای رسیدن به قابلیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن ظرفیت تولید استان فاصله داریم.

وی با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی کنار این طرح‌ها نیز به دنبال استفاده از اطلاعات علمی و برآوردهای کارشناسی دانشگاه های استانی هستیم، گفت: اقدام ها به منظور استفاده حداکثری از یک میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی هستیم.

وی افزود:  همه سال حدود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کردستان زیر کشت می رود و ۴۰۰ هزار هکتار نیز زیر آیش است که در طرح توسعه اراضی آبی به دنبال آن هستیم حدود ۲۳۰ هزار هکتار از۷۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت را به جمع ۱۳۰ هزار هکتار آبی استان اضافه کنیم.

جعفری اظهار داشت: این طرح در قالب ۲ برنامه ۱۰ ساله تدوین شده که در ۱۰ سال اول ۹۷ هزار هکتار ان انجام می‌شود و در ۱۰ ساله دوم دوم نیز در صورت تامین آب مورد نیاز اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در برنامه ۱۰ ساله اول مقرر شده ۱۳۰ هزار هکتار اراضی آبی این استان با میانگین حدود ۱۰ درصد به ۲۳۰ هزار هکتار حدود ۱۷ درصد کل اراضی کشاورزی استان می رسد.

جعفری افزود: قطعا رسیدن به این آمار در افزایش در آمد سرانه کشاورزان و در امنیت غذایی کشور در یک آمایش سرزمینی با استفاده ظرفیت های موجود موثر بوده و استان کردستان نقش مهمتری را در این زمینه ایفا می کند.

استان کردستان کردستان با توجه به پتانسیل هایی که دارد در صورت تبدیل به بافعل می تواند نقش موثر تری را بهبود وضعیت معیشت و اشتغال استان و اقتصاد کشور ایفا کند که با تامین زیرساخت‌ها از سوی دولت بذر امید در دل مردم آن کاشته شده و انتظار می رود این خدمات و تلاش ها از سوی مسئولان و دست اندر کاران با همکاری بخش خصوصی ادامه داشته باشد.

/۹۱۰۲/۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.