قاضی پرونده قضایی ۱۲۰ جلدی شرکت پدیده که ۲۲ متهم و افزون بر ۱۳۶ هزار شاکی دارد، روز شنبه در نشست خبری که با حضور رئیس کل دادگستری خراسان رضوی و دادستان استان برگزار شد، گفت: این پرونده هشتم اسفند پارسال به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد ارجاع شد.  از ۲۲ اردیبهشت گذشته در قالب ۱۶ جلسه دادگاه این پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و بالاخره در شانزدهمین روز تیر ماه گذشته ختم رسیدگی اعلام و روز ۲۲ تیر ماه نیز رای پرونده در ۵۰۹ برگ صادر شد.

سیدهادی منصوری افزود: بر این اساس "محسن پهلوان مقدم" متهم ردیف نخست پرونده به لحاظ نقش برجسته در شرکت پدیده به عنوان مدیرعامل، هدایت و رهبری شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه،  فروش سهام به قیمت کاذب و خودداری از اقدام برای استرداد اموال به حبس ابد از نوع مجازات تعزیری درجه یک، استرداد اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده به اشخاص و ذینفعان و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد.

وی تصریح کرد : محمدرضا ریاحی فرزند علی اصغر متهم ردیف دوم این پرونده نیز  با عنایت به قواعد تعدد معنوی جرم پس از تشکیل پرونده به تحمل ۲۰ سال حبس با احتساب بازداشت ایام قبلی از نوع مجازات تعزیری درجه دو، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط وی تصاحب یا تصرف یا منتقل شده به ذی نفعان، جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت جمهوری اسلامی ایران و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی و استخدام در مشاغل دولتی محکوم شد.
قاضی منصوری ادامه داد : متهم ردیف سوم علیرضا یزدانی لنگرودی فرزند ضیاء الله نیز به تحمل ۲۰ سال حبس با احتساب بازداشت ایام قبلی از نوع مجازات تعزیری درجه دو، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط وی تصاحب یا تصرف یا منتقل شده به ذی نفعان و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی محکو شد.
وی افزود : طبق این رای متهم ردیف چهارم محمدرضا محمدی فرزند احمد نیز با عنایت به تعدد معنوی جرم بو نقش و اهمیت نظرات کارشناسی وی در فرایند کلاهبرداری شرکت پدیده و گزارشات خلاف واقع فاحشی که مبنی افزایش قیمت سهام بود به تحمل ۲۵ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه دو، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده که من غیر حق توسط وی تصاحب یا تصرف یا منتقل شده است به ذی نفعان و جزای نقدی معادل مجموع آن به نفع دولت و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی محکوم شد.
بنا به اعلام قاضی منصوری ، متهم ردیف پنجم مجید کریمیان اقبال فرزند احمد نیز بابت اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور مکوم شد به تحمل ۱۵ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه ۳، تحمل ۲ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از نوع مجازات تعزیری درجه ۶) بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و رد مال که مجازات اشد و رد مال اجرا خواهد شد.
وی گفت : احسان محسنی ثانی فرزند محمدرضا متهم ردیف ششم نیز بابت اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به تحمل ۱۵ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از نوع مجازات تعزیری درجه ۳،  تحمل دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه ۶ بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع و رد مال  محکوم شد که مجازات اشد و رد مال اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد : حسن عیدی زاده فرزند عبدالرحیم ، محمدرضا نجفی نیا فرزند محمد و محمود سینی چی فرزند مصطفی نیز هر یک بابت اتهام معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور به ۱۵ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از نوع  مجازات تعزیری درجه ۳ محکوم شدند.
قاضی منصوری تصریح کرد : امیر سالاری فرزند حبیب ، سعید رضایی فرزند علی و محمد دهقانی فیروزآباد فرزند علی اکبر هر یک بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ۲ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه ۶ و رد اصل مال محکوم شدند.
وی بیان کرد : احمد برومند فرزند محمد نیز بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ۲ سال حبس و تعلیق به مدت ۵ سال با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه ۶ و رد اصل مال محکوم شد.
قاضی منصوری ادامه داد : شهاب الدین کاظم زاده وطنی فرزند رضا ، اسماعیل وفایی فرزند عبدالله ، عباس عبدالله زاده طبسی فرزند غلامحسین و احسان بنایی فرزند علیرضا نیز بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ۲ سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه ۶ و رد اصل مال محکوم شدند.
وی افزود : جعفر مختاری قدیم فرزند محمدحسین  و هومن میهن پرست فرزند علی الله بابت اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع به تحمل ۲ سال حبس و تعلیق به مدت ۵ سال با احتساب ایام بازداشت قبلی از مجازات تعزیری درجه ۶ و رد اصل مال محکوم شدند.
این مقام قضائی تصریح کرد : حسن میربمانی یزدی فرزند هادی، محمد وحیدی شعرباف فرزند علی و  محمد رفائی نجاران طبسی فرزند محسن هم با عنایت به تحقیقات صورت گرفته و دفاعیات متهمین و تسویه حساب آن‌ها با شرکت پدیده ، عدم احراز ارکان بزه و توجه به استرداد وجوه دریافتی به مستند ماده ۴ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و اصل ۳۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حکم برائت گرفتند.

رسیدگی به اتهامات شرکت پدیده ۲۲ اردیبهشت ماه گذشته در مشهد روی میز دادگاه مبارزه با جرایم اقتصادی به ریاست قاضی سیدهادی منصوری قرار گرفت و در ۱۶ جلسه به اتهامات ۲۲ متهم در قالب پرونده ۱۰۰ جلدی رسیدگی و سرانجام حکم این پرونده صادر شد.
اهمیت این پرونده به جهت تعهد و حساسیت مسئولان برای احقاق حقوق مردم به حدی است که رئیس قوه قضائیه پنجشنبه گذشته در دیدار با قضات و کارکنان دادگستری خراسان رضوی تاکید کرد: حکمی که برای پرونده پدیده صادر و اعلام می شود پرسشهایی میان مردم ایجاد خواهد کرد که می بایست پاسخ داده شوند و در کنار اعلام حکم باید تنویر افکار عمومی نیز صورت گیرد. دستگاه قضا با کمک رسانه تمام ابعاد این حکم افزون بر ۵۰۰ صفحه‌ ای را که از احکام بی نظیر دستگاه قضایی است تبیین کند.
"عدم رعایت الزامات قانونی، عدم توجه به تذکرات قانونی صادره توسط سازمانهای مسئول، عدم دریافت مجوزهای لازم قانونی، عدم رعایت حقوق سهامداران، تبلیغات گسترده و اغواگرانه منجر به بروز مشکلات متعدد برای شهروندان و سهامداران، عدم تمکین در برابر تعهدات، ارائه دلایل غیرواقعی و واهی برای توجیه اقدامات خلاف قانون، تغییر گسترده کاربری زمین ها و عدم رعایت حقوق بیت المال" از جمله مواردی بود که توسط نمایندگان ستاد تدبیر استانداری خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، سازمان امور اراضی کشور و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به عنوان بخشی از تخلفات متهمان پرونده شرکت پدیده شاندیز در صحن علنی دادگاه مطرح شدند.  
فعالیت شرکت پدیده شاندیز که ۱۳۰ هزار سهامدار دارد، چهار سال پیش در پی مطرح شدن تخلفات گسترده در فروش سهام، تغییر غیرمجاز کاربری زمینهای کشاورزی، پرداخت نکردن حقوق دستگاههای ذیربط، دریافت نکردن گواهی پایان کار و دیگر تخلفات مدیران این شرکت با دستور مراجع قضایی متوقف شد.
مراجع قضایی در مرحله نخست، دفاتر فروش و عرضه سهام این شرکت را با حکم دادستانی خراسان رضوی بستند و بعد از مدتی فعالیتهای کل پروژه متوقف شد.
حل مشکل سهامداران و فعال کردن مجدد این پروژه ظرف چهار سال اخیر از دغدغه های جدی مسئولان بود به طوری که سه سال پیش با تشکیل 'ستاد تدبیر' در خراسان رضوی اقداماتی برای راه اندازی دوباره و سر و سامان دادن به وضعیت شرکت پدیده شاندیز صورت گرفت.
پیرو این اقدامات بود که مدیرعامل جدید گروه شرکتهای پدیده شاندیز مهر ماه پارسال اعلام کرد ۴۵ شرکت پیمانکاری و مشاور جزء و کل برای ساخت و تکمیل پروژه های شرکت با این مجموعه قرارداد منعقد کرده اند.
هم اکنون گروه شرکتهای پدیده در قالب شش شرکت اصلی و دو موسسه وابسته در حال فعالیت است و دو سایت اصلی اداری و پروژه گردشگری در شهر شاندیز خراسان رضوی و جزیره کیش استان هرمزگان دارد و به طور میانگین دو هزار نفر در بخشهای مختلف این پروژه در شهر شاندیز مشغول کار هستند.
پیش از این با برپایی دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران نظام اقتصادی در مشهد دو پرونده مربوط به تخلفات شرکت سرمایه گذاری پردیسبان و تعاونی اعتبار اعتماد ایرانیان هم رسیدگی و احکام مجرمان اعلام شد.
۷۵۰۵/۱۸۵۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.