رئیس اداره مرتع و امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز پنجشنبه در اولین کارگاه آموزشی اجرای پروژه های بیولوژیک سال ۹۸ اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها ۲۲ تن بذر نیاز دارد که این اداره کل تاکنونموفق به خرید ۱۵ تن آن شده و تهیه بقیه بذور مورد نیاز نیز در دست اقدام است.

بختیار مرادی افزود: امسال سعی شده با استفاده ظرفیت قانونی و مشارکت بهره‌برداران و جوامع  محلی در روستاهای دارای طرح‌های مرتعداری و مطالعات آبخیزداری هستند اقدامات اساسی از جمله تهیه بذر مورد نیاز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی بوم سازگان زاگرس انجام شود.

وی گفت: با توجه به حجم عملیات بیولوژیک آبخیزداری و تخصصی بودن آن، برنامه های مصوب ابلاغی در ستاد اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری صندوق توسعه ملی در استان و دبیرخانه بوم سازگان زاگرس، انجام طرح‌های بیولوژیک آبخیزداری در مراتع استان توسط اداره مرتع و امور بیابان  انجام می‌شود.

رئیس اداره مراتع وامور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اضافه کرد: عملیات‌ بیولوژیک آبخیزداری با هزینه ۲۸  میلیارد ریالی در سطح مناطق استان بر اساس فهرست بها انجام می‌شود که شامل خرید و نصب آبشخور دام، بذرپاشی، بذرکاری، کپه کاری، تبدیل دیم‌زارهای کم بازده، حفاظت و قرق مراتع با تأمین نهاده است.

مرادی گفت: در عملیات بیولوژیک آبخیزداری جهت غنی سازی مراتع استان، از گونه‌های ماشک، اسپرس، یونجه، خلر، جاشیر، کما، آگروپاپیرون و گیاهان دارویی مانند آویشن، ختمی، کاسنی در اراضی ملی استان استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی عملیاتهای مذکور در سطح  ۹ هزار و ۶۶۱ هکتار از مراتع این استان، با توجه به مشارکت مردم و ظرفیت بالای اجرای آن در استان در سریعترین زمان ممکن و با کیفیت متمایز به اجرا در آمد.

اولین گردهمایی و کارگاه آموزشی  اجرای پروژه های بیولوژیک سال ۹۸  با حضور اساتید دانشگاه کردستان  و اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی و منابع طبیعی،   کارشناسان ناظر  امور مراتع شهرستانها   و پیمانکاران اجرای پروژه های بیولوژیک مراتع استان در سالن جلسات شهدای منابع طبیعی این  اداره کل با هدف  برنامه ریزی در جهت اجرای مطلوب و بهینه پروژه ها و آشنایی پیمانکاران با برنامه های مورد نظر اداره کل  برگزار شد.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.