مدیرکل گمرکات کردستان گفت: بیشترین رقم کالاهای صادراتی را محصولات کشاورزی به وزن 220 هزار تُن و به ارزش 103 میلیون دلار در سال جاری داشته که بالاترین ارزش مربوط به صادرات سبزی و نباتات با رقمی بیش از 48 میلیون دلار و به مقصد کشور عراق است .

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، بختیار رحمانی پور در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، 694هزار تُن کالا به ارزش 417 میلیون دلار از این استان به خارج از کشور صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 97 از نظر وزنی رشدی 9 درصدی داشته است .

وی افزود: صادرات کالا از حوزه نظارت گمرکات استان کردستان از لحاظ ارزی نیز در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، چهار درصد رشد نشان می دهد .

مدیرکل گمرکات کردستان با اشاره به اینکه از مجموع کالاهای صادر شده، 408 هزار تُن کالا به ارزش بیش از 233 میلیون دلار مربوط به صادرات گمرکات استان بود، افزود: 287 هزار تُن کالا به ارزش 183 میلیون دلار نیز اختصاص به صادرات اظهار شده در سایر گمرکات کشور به مقصد عراق است که از طریق گمرک باشماق به خارج از کشور صادر شده است .

وی از کسب رتبه 24 کشوری گمرک باشماق بین 106 گمرک کشور در بحث صادرات خبر داد و تاکید کرد: مقصد بخش اعظم کالاهای صادراتی استان به کشور عراق است و سایر کالاها به ترتیب به مقصد کشورهای ترکیه، کانادا، افغانستان، هند، قطر، مالزی، روسیه و ارمنستان ترخیص می‌شود .

رحمانی‌پور اعلام کرد: محصولات کشاورزی به وزن 220 هزار تُن و به ارزش 103 میلیون دلار بالاترین رقم کالاهای صادراتی را در سال جاری داشته که به نسبت سال 97 به لحاظ ارزش دلاری هفت درصد افزایش دارد .

وی تصریح کرد: در بخش صادرات، بالاترین ارزش مربوط به صادرات سبزی و نباتات با رقمی بیش از 48 میلیون دلار و به مقصد کشور عراق است .

مدیرکل گمرکات کردستان اضافه کرد: میوه‌های خوراکی به ارزش 35 میلیون دلار و سوخت های معدنی با 24 میلیون دلار ارزش در رتبه های بعدی اقلام صادراتی استان کردستان قرار گرفته اند .

وی با بیان اینکه در بخش واردات، مهمترین کالاهای وارداتی شامل ضایعات آلومینیوم، ماشین آلات خط تولید، ضایعات پلاستیک، ماشین آلات برقی و محصولات شیمیایی است، افزود: ضایعات و مصنوعات آلومینیوم به ارزش بیش از شش میلیون دلار، طی چهار ماهه اول امسال بالاترین ارزش را در بین کالاهای وارداتی به گمرکات استان داشته است .

رحمانی پور ذکر کرد: در بین کشورهای هدف کالاهای وارداتی به استان، عراق سهم 71 درصدی را داشته و سایر کالاها از کشورهای سوئیس، اتریش، آلمان از طریق مرزهای استان به کشور وارد می‌شود .

وی به کسب رتبه دوم گمرک باشماق در بین 57 گمرک کشور در بحث ترانزیت کالا اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 554 هزار تُن کالا به ارزش حدود یک میلیارد و 434 میلیون دلار از گمرک باشماق ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ریالی 121 درصد رشد داشته است .

گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می کند. مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید .

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.