امین مرادی عصر یکشنبه در نشست خبری اظهار داشت: حوزه هنری بر خلاف بسیاری از دستگاه ها تولید محور بوده و تهیه این دانشنامه در همین راستا و با هدف توسعه فرهنگی کردستان است.
وی با بیان اینکه ایده تهیه این دانشنامه در کشور از استان گیلان شروع شد، اضافه کرد: بعد از گیلان این کار در کردستان و همدان نیز در حال مطالعه است که هدف از تولید این دانشنامه، تلاش برای گردآوری داده ها و اطلاعات مربوط به داشته های فرهنگی و هنری استان‌ها است.

رییس شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، شناسایی و تحلیل میراث فرهنگی و هنری با رویکر دانش محور و نشان دادن ظرفیت ها و استعدادهای فرهنگی استان در راستای توسعه همه جانبه را از جمله اهداف تهیه و انتشار این دانشنامه اعلام کرد.

مرادی تاکید کرد: دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان، کار تحقیقی و پژوهشی، بنیادی، تحلیلی و توصیفی ارزشمندی است که داشته های فرهنگی را به نسل آینده در قالب مجلدات به مخاطبان و جوانان ارایه می دهد.

وی با بیان اینکه علاقمندان و افراد توانمند در هر نقطه از ایران و جهان می توانند در تهیه این دانشنامه حوزه هنری را یاری دهند، افزود: باید پذیرفت که فرهنگ در دراز مدت از اقتصاد مهمتر است، بنابراین ایجاد چنین دانشنامه ای کاری مهم در راستای توسعه استان است.
وی با بیان اینکه حوزه هنری با کمترین هزینه کارهای خوب، تاثیرگذار و جریان ساز انجام می دهد، یادآور شد: اعتبارات این حوزه صرف تولید در بخش های مختلف هنری و فرهنگی می شود.

عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز گفت: این دانشنامه براساس آخرین روش های علمی و پژوهشی پیش می‌رود و توانستیم چند جلد دانشنامه را آماده چاپ کنیم.
جمال احمدی یادآور شد: روش نوشتن این دانشنامه کاملا علمی است و احساسات در آن جای ندارد ضمن اینکه مجلدها با اختصار و هر جلد در نهایت ۱۵۰ تا ۱۸۰ صفحه خواهد بود.

دیگر عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز اظهار داشت: فرصت خوبی است که تولیدات فرهنگی استان در قالب یک کار بزرگ و ارزشمند به مردم و مخاطبان در سراسر ایران و جهان معرفی شود.

کامبیز کریمی خواستار همکاری رسانه ها برای تدوین این دانشنامه شد و افزود: بخش های مختلف سینما، موسیقی و تئاتر و آنچه به حوزه فرهنگ و تمدن کردستان مربوط می شود، در این حوزه جای می گیرد.

بهروز خیریه یکی دیگر از اعضای شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان گفت: دانشنامه کاملا علمی و به روایتی توصیفی است و تمام کسانی که پروپوزال دارند می توانند در تهیه این دانشنامه شرکت کنند.

دیگر عضو شورای علمی دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز اظهار داشت: تدوین دانشنامه فرهنگی بهترین کار برای کمک به اقتصاد فرهنگ است، چرا که مقوله تجارت فرهنگی بحث مغفولی است که تاکنون به آن توجه نشده است.

اسماعیل احمدی با بیان اینکه این کار بستری برای توسعه اقتصاد فرهنگ و حجم وسیعی برای اعتبار به پژوهش ایجاد می کند، اضافه کرد: دانشنامه مخاطب عام دارد و به دنبال برآورده کردن نیاز مخاطبان عام و شهروندان عادی است و به نوعی ساده و با ادبیات عامه پسند، تاریخ و فرهنگ را در مرحله اول به کردستانی ها و در مرحله بعد به غیر کردستانی ها معرفی می‌کند.

دیگر عضو شورای علمی دانشگاه فرهنگ، هنر و تمدن کردستان نیز گفت: هدف کلی دانشنامه در راستای توسعه استان است و یکی از مهمترین روش ها برای توسعه فرهنگی و رویکردی کاربردی در راستای توسعه گردشگری است.

کیومرث ایراندوست افزود: ثبت و شناسایی میراث فرهنگی و تاریخی کردستان نوعی ظرفیت سازی و برند سازی است و می خواهیم  فرهنگ کردستان را به نسل های آینده و دیگر کشورها معرفی کنیم.

تاکنون در قالب این دانشنامه، چهار عنوان کردستان و ادب حماسی نوشته هادی یوسفی، کردستان و مشاهیر(سنجرخان) تالیف اسماعیل احمدی، کردستان و شرق شناسان کامبیز کریمی و کردستان و ادبیات عامه تالیف جمال احمدی به چاپ رسیده است.

۷۳۵۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.