شاهرخ محمودی روز شنبه اظهار داشت: همچنین از نظر مساحت آتش سوزی های در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۹۶ درصدی مواجه بودیم که این بیانگر نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی از سوی مردم است.

وی به دلایل ایجاد آتش سوزی هم اشاره کرد و افزود: آتش سوزی توسط دامداران، آتش سوزی ناشی از اختلافات قومی، سهل انگاری افراد در تفرجگاه ها و آتش زدن سرشاخه های درختان میوه توسط باغداران از مهمترین عوامل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این شهرستان است.

محمودی یادآور شد: گاهی شاهد آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و مراتع هستیم که خسارت جبران ناپذیری به پوشش جنگلی و مرتعی، حیات وحش، از بین رفتن خاک و مرگ جنگل ها وارد می کند.

وی یادآور شد: همکاری و همیاری دلسوزانه طبیعت دوستان، انجمن های مردم نهاد، اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران و اهالی روستاها با نیروهای اطفای حریق اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان، سهم بسزایی در کاهش خسارت ناشی از آتش سوزی ها داشته که شایسته تقدیر است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، یک میلیون و ۷۸۷ هزار هکتار آن را مرتع و ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.