محمد جواد مرادی‌نیا عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه دومین دوره جایزه کتاب کردستان که در سقز برگزار شد، اظهار داشت: برای حمایت از ناشران کردستانی و ‌کاهش مشکلات آنها به ویژه رفت و آمد به تهران، تصمیم داریم صدور مجوز نشر کتاب را به‌ استان تفویض کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون این اقدام در ۱۰ استان کشور انجام شده و کردستان یازدهمین استانی خواهد بود که صدور مجوز نشر به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن تفویض خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قیمت کاغذ نسبت به یکی دو سال اخیر پنج برابر شده که این مساله بر روی قیمت کتاب همچنین چاپ و نشر آن تاثیر بسزایی گذاشته است.

مرادی‌نیا یادآور شد: این اتفاق منجر به هم ریختن بازار عرضه و تقاضای کتاب شده و گردش اقتصادی ناشر هم با مشکل مواجه گردیده  به همین دلیل بسیاری از ناشران عطای حرفه نشر را به لقای آن بخشیده اند چون وقتی هزینه زیاد و سود و تعداد مشتریان کاهش می‌یابد فعالیت‌ انتشارات با معضل روبه‌رو می‌شود.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رسالت دولت حمایت از ناشران ونویسندگان است، گفت: در شرایط اقتصادی امروز، دست دولت از لحاظ مالی زیاد باز نیست ولی با این وجود با تمام‌ توان حامی فعالیت‌های فرهنگی هستیم.

مرادی‌نیا با بیان اینکه خانه کتاب به منظور حمایت از نویسندگان و ناشران تاسیس شده است، تاکید کرد: اوضاع بازار کتاب مناسب نیست و در این شرایط برگزاری جایزه کتاب سال کردستان اقدام ارزشمند و تاثیرگذاری است.

مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پایه‌های فرهنگ ایران زمین بر دوش نویسندگان است، افزود: وظیفه همه ماست که قدر نویسندگان خود را بدانیم و بستر فعالیت بیشتر را برای آنها فراهم کنیم.

مرادی‌نیا با اشاره به اینکه کردستان مهد تمدن، تاریخ و فرهنگ ایران است و خدمات قوم کُرد به فرهنگ ایران زمین مثال زدنی است،  یادآور شد: در این استان حدود ۷۰ ناشر وجود دارد که سال ۹۷، ۳۰۰ عنوان کتاب منتشر کردند.

نخستین دوره جایزه کتاب سال کردستان آبان سال ۹۰ در شهرستان کامیاران برگزار شد و حال بعد از گذشت هشت سال، دومین دوره آن از عصر چهارشنبه دوم مرداد به مدت دو روز در شهرستان سقز برگزار شد و عصر امروز نیز با معرفی ۲۷ اثر برگزیده در بخش های مختلف بکار خود پایان داد.

دومین دوره جایزه کتاب سال کردستان قرار بود سال ۹۷ برگزار شود که به دلایلی این اتفاق روی نداد.

این دوره از جایزه کتاب در ۱۲ بخش شعر، داستان، رمان، نقد و پژوهش، ادبیات کودکان و نوجوانان، جامعه‌شناسی و روانشناسی، علوم سیاسی و دینی، هنر، معاری، فلسفه و جغرافیا برگزار  و داوری شده است.

آثار ارسالی در بازه سال‌های ۹۱ تا ۹۶ چاپ و منتشر شده و آثار شامل کتاب درسی نباشد از جمله شرایط شرکت دراین دوره جایزه کتاب سال کردستان بود، از دیگر شرایط شرکت در این دوره از جایزه کتاب استان اینکه پدید آورنده کردستانی یا ناشر کتاب از انتشارات این استان باشد.

۴۳۲ عنوان کتاب از ۴۶ انتشارات به زبان‌های کردی و فارسی به دومین دوره جایز کتاب سال استان ارسال شده بود،  از تعداد مذکور ۲۳ اثر به دلیل نداشتن شرایط مندرج در فراخوان حذف شدند و ۴۰۹ اثر داوری شد.
۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.