معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کردستان، گفت: بیش از 21 هزار دانش آموز پایه نهم استان امسال در فرآیند هدایت تحصیلی شرکت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، مهدی نامدار با بیان اینکه هدایت تحصیلی بخشی از فرآیند تحصیلی دانش آموزان است که در پایان دوره متوسطه اول اتفاق می افتد، اظهار کرد: در پایه های هفتم، هشتم و نهم این فرایند جریان دارد و دانش آموز در پایه نهم، رشته تحصیلی مورد علاقه خود را انتخاب می کند.

وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جاری در استان کردستان 21 هزار و 92 دانش آموز پایه نهم درگیر بحث هدایت تحصیلی هستند، گفت: در این فرآیند باید 12 هزار و 600 نفر به رشته نظری هدایت شوند و 8 هزار و 492 نفر نیز شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش را انتخاب کنند .

نامدار با بیان اینکه شاخه نظری شامل رشته‌های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی است، عنوان کرد: امسال حدود 2 هزار نفر در رشته ریاضی، پنج هزار و 400 نفر در رشته علوم تجربی، پنج هزار و 100 نفر در رشته علوم انسانی و 70 نفر نیز در رشته معارف اسلامی در دو شهر بیجار و قروه جذب می شوند.

وی همچنین به ملاک های انتخاب رشته تحصیلی و عوامل موثر در هدایت تحصیلی دانش آموزان اشاره و رغبت، استعداد، ظرفیت و نیاز را از مولفه های مهم انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان عنوان کرد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه دانش آموزان متاسفانه در انتخاب رشته تحصیلی خود به رغبت و استعداد کمتر توجه می کنند، تصریح کرد: آنان بیشتر تحت تاثیر گروه همسالان، بدون توجه به استعداد و علاقه خود و صرفا به خاطر اینکه دوستانشان یک رشته را انتخاب کرده‌اند آنها هم همان رشته را انتخاب می کنند.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش باتوجه به ظرفیت دانشگاه ها، ظرفیت مدارس استان و آمار معلمین، درصدی را مشخص کرده و تکلیف می کند که مثلا 40 درصد از دانش آموزان یک استان باید به شاخه فنی و حرفه ای هدایت شوند و همچنین برنامه ششم توسعه نیز تاکید دارد که رشته های فنی و حرفه ای باید به 50 درصد افزایش یابد.

نامدار ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته برای چندمین سال توانستیم رشته علوم تجربی را که از رشته های پرطرفدار در استان کردستان است، مهار کرده و امسال نیز مشکلی از این نظر نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در فرایند هدایت تحصیلی برای رشته های علوم تجربی، ریاضی فیزیک، فنی حرفه ای و کار دانش هیچ گونه مشکلی برای دانش آموزان وجود ندارد، گفت: گرایش دانش آموزان به سمت رشته علوم انسانی موجب ایجاد مشکلاتی در انتخاب رشته دانش آموزان در استان شده است و حدود 6 هزار و 500 نفر در استان متقاضی انتخاب رشته علوم انسانی هستند و باتوجه به اینکه دانش آموز شرایط انتخاب این رشته را ندارد باید آن ها را به سمت رشته های دیگر هدایت کنیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه فرم هدایت تحصیلی دانش آموزان دارای 100 نمره است، گفت: آزمون های مشاوره ای 30 امتیاز، نظر دبیر 10 امتیاز، نظر والدین 5 امتیاز، نظر دانش آموز 10 امتیاز، نظر مشاور 10 امتیاز و عملکرد تحصیلی و نمرات دانش آموز در سه سال دوره متوسطه اول نیز دارای 35 امتیاز است.

نامدار با بیان اینکه فرآیند هدایت تحصیلی دانش آموزان از  15تیر ماه 98 آغاز شده است، گفت: این فرآیند تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت .

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان تعارض بین خانواده و دانش آموز را یکی از مشکلات پیش روی فرآیند هدایت تحصیلی عنوان کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از اولیا به دلیل عدم اطلاع از اهمیت این موضوع پس از اتمام پایه نهم تازه به فکر انتخاب رشته تحصیلی فرزندان خود می افتند که متاسفانه نمی توان هیچ کاری انجام داد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در سامانه انتخاب رشته تحصیلی، سامانه هدایت تحصیلی دچار مشکل وزارتی شده است، گفت: اکثر دانش آموزانی که رشته انسانی را انتخاب کرده اند در ردیف الف قرار گرفته اند.

نامدار در پایان توجه به رغبت و علاقه دانش آموز را بسیار مهم دانست و گفت: دانش آموزان باید بر اساس علاقه و رغبت رشته آینده خود را انتخاب کنند.

 

 

 



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.