سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده استان کردستان با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و مسئولان استانی  شامگاه شنبه  در استانداری کردستان  به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، بهناز موحدی،  مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری شامگاه  شنبه (۲۲ تیرماه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان اظهار کرد: موضوع سند ارتقاء وضعیت زنان و خانواده در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت که هدف آن متناسب کردن برنامه‌های سطح کشور با ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و غیره است.

وی افزود: سندی که اکنون در اختیار استانداری قرار می‌گیرد از دل مردم و برمبنای جغرافیای استان تنظیم شده که در آن به شرایط شهرستان ها نیز توجه بسیاری شده است.

مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه برای تهیه این سند از داده های مستند و از داده های ادارات مختلف برای نمایان شدن خلاء‌ها استفاده شده است، تصریح کرد: وجود نرخ بالای بیکاری زنان بالای ١۵ سال، افزایش آمار طلاق و مشارکت اقتصادی کم زنان کردستان از جمله مشکلاتی است که طی مراحل تدوین سند مشخص شده است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات اساسی زنان کردستانی کمبود بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل خانگی است که بیشتر زنان این استان به اینگونه کارها مشغول هستند.

موحدی ادامه داد: سن ازدواج دختران و پسران کردستانی روبه افزایش است و عمده طلاق ها در این استان در سه سال ابتدایی شروع زندگی مشترک صورت می‌پذیرد.

وی با اشاره به مشکلات کردستان در حوزه آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: بحث خودکشی در شهرستان مریوان و با آماری کمتر در شهرستان بیجار مطرح بوده که بیشتر ناشی از بی هدفی، عدم خودباوری و عدم مفید بودن است.

مدیرکل برنامه ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: نرخ بی‌سوادی زنان کردستانی از میانگین کشوری بالاتر است که توجه به سوادآموزی در این استان می‌تواند میانگین کشوری را نیز بهبود ببخشد.

وی با اشاره به اینکه فرصت های شغلی خوبی برای زنان در کردستان وجود ندارد،  اظهار کرد: تعداد دانشجویان زن کردستانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا کمتر از میانگین کشوری است که گویای ترک تحصیل به دلایل بی‌انگیزگی برای به دست آوردن فرصت شغلی است.

موحدی در پایان با اشاره به اینکه کردستان تاکنون هیچ نماینده مجلس زنی نداشته است، یادآور شد: کردستان در زمینه سمن های بانوان نیز وضعیت خوبی نداشته و از ۴۵۰ سمن موجود در استان تنها ۴۵ سمن آن در حوزه زنان فعالیت می‌کنند.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.