معاون آموزشی دانشگاه کردستان گفت: اکنون مشکل اصلی در حوزه کمبود آب را سوءمدیریت در کنترل و حفظ منابع آبی تشکیل می دهد.

به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، عادل سی‌و‌سه‌مرده امروز چهارشنبه (١۹ تیرماه) در مراسم رویداد نوآورانه اشتغال‌زایی ئاو که در دانشگاه کردستان برگزار شد با اشاره به اینکه آب پاکترین و باارزش‌ترین ماده روی زمین است اظهار کرد: مجموع بارش‌های سالیانه کشور ۳۷۰ میلیارد مترمکعب است که از این مقدار ١۵ میلیارد مترمکعب آن در استان کردستان می‌بارد.

وی افزود: از مجموع کل بارش‌ها تنها از ۹۵ میلیارد مترمکعب استفاده می‌شود و هر کاری که منجر به استفاده بیشتر از آب باران شود در واقع می‌تواند تولید پول و سرمایه کند.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان با بیان اینکه ۸۵ میلیارد مترمکعب از مجموع بارش‌های سالیانه کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، تصریح کرد: در ایران به ازای هر مترمکعب آب یک کیلوگرم ماده غذایی تولید می‌شود و به ازای هر لیتر آب یک تومان در کشور و ١۵ ریال در کردستان کارآیی مصرف آب را داریم.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد از کل تولیدات ناخالص کشور در حوزه کشاورزی است، عنوان کرد: اکنون مشکل اصلی در حوزه کمبود آب را سوءمدیریت در کنترل و حفظ منابع آبی تشکیل می دهد.

سی‌و‌سه‌مرده در پایان یادآور شد: از ۹۵ میلیارد مترمکعب آب قابل مصرف در کشور ۵ میلیارد آن در کردستان جاری است که از این مقدار تنها ۷۰۰ میلیون مترمکعب مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی نیاز از منابع آبی زیر زمینی مرتفع می‌شود.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.