به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محسن علوی عصر دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: طرحی را به شهرداری برای جانمایی بازارچه ارائه کرده ایم که با هزینه میراث فرهنگی غرفه هایی ایجاد شود و شهرداری نیز از محل اجاره غرفه ها درآمد زایی داشته باشد که هنوز موافقت شهرداری سنندج کسب نشده است.
وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان صنایع دستی فروش و بازاریابی تولید شان است که در صورت داشتن مکانی برای عرضه محصولات خود این مشکل قابل حل شدن است.
علوی با بیان اینکه مرکز خلاق صنایع دستی نیز به زودی پس از تایید و دریافت مجوز در خانه مشیردیوان سنندج راه اندازی می شود، افزود: میراث فرهنگی زیربنای گردشگری است و حفظ و نگهداری از این میراث و آثاری که ساخت و احیای آنها دشوار است اهمیت خاصی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اینکه بومگردی می تواند در توسعه گردشگری روستایی موثر باشد، گفت: به دلیل مهمانپذیری مردم منطقه جا انداختن این موضوع کمی دشوار و نیاز به کار فرهنگی زیادی دارد.
وی با بیان اینکه با توجه به ثبت نام صورت گرفته انتظار می رود امسال تعداد اقامتگاه های بومگردی به 45 مورد برسد، یادآور شد: تاکنون 11 اقامتگاه بومگردی در روستاهای استان راه اندازی شده که بیشتر آنها در روستای دولاب قرار دارد.
علوی اظهار داشت: 30 دوره برای آموزش گردشگری در چهار آموزشگاه شهرهای سقز، مریوان و سنندج برگزار شده که یک هزار و 455 نفر در این کلاس ها آموزش های مرتبط را فرا گرفتند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اعتبار 2 میلیارد و 100 میلیون ریالی از محل اعتبارات استانی این اداره کل در بخش مرمت آثار تاریخی گفت: مجموع اعتبار لازم برای مرمت سه خانه تاریخی تنها 860 میلیون ریال است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این نشست گفت: 80 درصد مواد اولیه تولید صنایع دستی کردستان در خود استان تامین می شود و این ظرفیتی برای بها دادن بیشتر به این صنایع است.
اسعد ساعدپناه اظهار داشت: هر سال تلاش می کنیم فعالین این حوزه و افراد با استعداد را شناسایی و آثار آنها را ثبت کنیم ضمن اینکه توانسته ایم جغرافیای بین المللی نازک کاری را ثبت کنیم.
وی با بیان اینکه احیای رشته های صنایع دستی یکی از اولویت های ما است، یادآور شد: سال گذشته توانستیم نساجی سنتی استان یا جولایی را احیا کرده و اکنون 6 نفر در این رشته فعالیت می کنند البته بدنبال آموزش افراد بیشتری هستیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به اینکه برای 17 هزار نفر در حوزه صنایع دستی مجوز صادر شده است، اظهار داشت: بسیاری از آموزش ها را به روستاها برده ایم و اکنون 100 درصد آموزش ها در سروآباد و 70 درصد آموزش ها در سنندج در روستاها و برای روستاییان برگزار می شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان هم در این نشست گفت: 24 مهمانپذیر، 31 هتل و 2 هتل آپارتمان با ظرفیت سه هزار و 423 تخت در استان فعالیت می کند.
حمید اسکندری اضافه کرد: 90 درصد واحدهای اقامتی استان گواهی استاندارد و کیفیت را دریافت کرده اند و مابقی هم در حال دریافت این گواهی هستند.
وی افزود: 43 دفتر خدمات مسافرتی فعال در استان داریم که در گذشته بیشتر به ارائه تورهای خروجی از استان می پرداختند که تلاش کردیم در بخش ورود تورهای گردشگری به استان نیز اقدام کنند.
اسکندری اظهار داشت: 42 طرح در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شد که 511 میلیارد ریال تسهیلات به آنها در سال گذشته پرداخت شد.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.