به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در حاشیه برگزاری این جشنواره در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این جشنواره در دو بخش رقابتی و جنبی برگزار می شود، اظهارداشت: بخش رقابتی شامل آواز و نوازندگی است و بخش جنبی نیز به اجرای گروه های موسیقی اختصاص دارد.
جلال قلعه شاخانی از ارسال 93 اثر به دبیرخانه این جشنواره خبرداد و افزود: پس از داوری توسط داوران بخش بازبینی 57 اثر به بخش نهایی و رقابتی هفتمین دوره این جشنواره راه پیدا کرد.
وی اضافه کرد: 12 نفر از راه یافتگان به مرحله نهایی چهار روز در بخش های تکنوازی شامل شمشال، نرمه نای، سرنا، دهل، دایره، دو تار، کمانچه، آواز ، 19 نفر در بخش ساز تنبور، ساز تنبک و 13 نفر هم در بخش ساز دیوان و ١٢ نفر نیز در بخش ساز تنبک با هم به رقابت می پردازند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: در بخش جنبی هم هر شب دو گروه موسیقی منتخب به یاد یکی از بزرگان موسیقی کُردی در مجتمع امام خمینی (ره) به اجرای برنامه می پردازند.
در نخستین شب از برگزاری این دوره از جشنواره بعد از اجرای 2 گروه موسیقی پژال و شیروان از خراسان شمالی از هنرمندان پیشکسوت حوزه موسیقی کردستان مهدی حجت السادات و زنده یاد علاء الدین بابا شهابی تجلیل شد.
این دوره از جشنواره به یاد زنده یادان حوزه موسیقی کُردی عبدالله شریعتی، عزت الله حق شناس، عبدالله قربانی و حسین شوخ کمان برگزار شده است.
از سال ها تلاش یدالله نورانی، اسماعیل مردانی، عارف طهماسبی، مهدی حجت السادات، عین الدین الماسی و حکمت نوبری در حوزه موسیقی کُردی هم در اختتامیه این دوره از جشنواره قدردانی و تجلیل می شود.
گروه های موسیقی هامون، ارغنون، پژال، ئه وین، شاهو دالاهو، سرمست و شیروان در این جشنواره به اجرای برنامه می پردازند.
پنجم تا هشتم فروردین ماه 1398 در سنندج به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با حمایت معاونت امور هنری و دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شرکت کوباک به عنوان نخستین حامی بخش خصوصی جشنواره و انجمن موسیقی ایران شعبه استان کردستان در سنندج برگزار می شود.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.