به گزارش ایرنا، عید نوروز از اعیاد باستانی و کهن ایران است که در مناطق مختلف کشور بر اساس فرهنگ هر منطقه به شیوه ‌ای خاص برگزار می ‌شود، به طوریکه در چند سال گذشته این جشن ها شکلی متفاوت به خود گرفته و آدابی خارج از عرف مانند استفاده از مواد محترقه خطرناک جایگزین رسوم زیبای گذشته شده است.
در کردستان هم با وجود آداب و رسوم زیبا و منحصر به فرد جشن های نوروزی، مدتی است که این رسوم به دست فراموشی سپرده شده و توجه مردم به ویژه قشر جوان در آیین های چهارشنبه سوری و شب نوروز به سمت رفتارهایی متضاد با فرهنگ اصیل آن جلب شده است.
در 2 سال اخیر به همت شهرداری سنندج، اداره کل میراث فرهنگی کردستان و دیگر دستگاه های مرتبط، جشن نوروز در عصر آخرین روز اسفند در ورزشگاه 22 گولان سنندج برگزار می شود که مورد استقبال گرم مردم این شهر، مناطق مختلف استان و حتی مسافرانی از دیگر نقاط کشور نیز قرار گرفت.
به اعتقاد بسیاری از شهروندان، برگزاری جشن نوروز در چنین فضایی و گرد آمدن مردم دور هم به عنوان نقطه عطفی در احیا رسوم گذشته آستانه سال نو در سنندج محسوب می شود و می تواند فضایی شاد را برای آنان فراهم کند.
برگزاری این آیین باعث شده آداب و رسوم استقبال از سال نو که مدتی است به دست فراموشی سپرده شده برای مردم سنندج تداعی و به نوعی فرهنگ غنی این خطه از ایران اسلامی احیا شود و تا حدود زیادی نیز در کاهش استفاده از مواد محترقه و خطرناک، آلودگی های صوتی و رفتارهای غیرمعقول این ایام موثر بوده است.
عصر چهارشنبه 29 اسفند سال 97 هم این آیین برای دومین سال در ورزشگاه 22 گولان سنندج برگزار شد و مردم استقبال بسیار گرمی از آن داشتند، به طوریکه تعداد زیادی از مردم با وجودی سردی هوا و به دلیل نبود جا، به ناچار در محوطه این ورزشگاه مراسم را دنبال می کردند.
اجرای دف نوازی، موسیقی کلاسیک و سنتی، اجرای همزمان پنج گروه 20 نفره هه لپه رکی(رقص کردی)، موسیقی تلفیقی(دف، دیوان و تنبور)، مراسم سوارانه، افروختن آتش و نور افشانی از جمله بخش های این آیین بود.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و بسیاری از مسئولان استانی هم در این آیین حضور یافتند و از نزدیک بخش های مختلف آن و حضور پررنگ مردم سنندج را نظاره گر بودند که این موضوع خود بر اهمیت این مراسم و نهادینه شدن آن در سال های آینده تاکید دارد.
باید پذیرفت که این آیین در کنار فراهم کردن لحظاتی شاد برای بزرگسالان، می تواند زمینه تخلیه انر‍ژی و شادی جوانان و کودکان را فراهم سازد، همچنانکه به دلیل پخش زنده آن از شبکه استانی، تعداد زیادی از شهروندان را نیز پای تلویزیون می کشاند که این موضوع نیز کمک زیادی به کاهش حضور مردم در کوچه و خیابان و کمتر شدن رفتارهایی خطرناک مانند استفاده از مواد منفجره و آسیب های ناشی از آن می شود.
از این رو می توان گفت دستگاه های مرتبط از جمله شهرداری در شهرهای مختلف کشور می توانند از این مراسم الگوبرداری کرده و هرساله جشن شب نوروز را در مکانی مناسب برگزار و موجبات حضور تعداد زیادی شهروند را در چنین برنامه ای فراهم کنند.
به طور قطع برپایی چنین آیینی در کنار ایجاد فضایی شاد برای مردم، به کاهش استفاده از مواد منفجره خطرناک و احیا فرهنگ و رسوم گذشته هر منطقه کمک می کند و کمک گرفتن از خود جوانان و سمن ها برای برگزاری هرچه بهتر این آیین ها ضروری است.
این مهم نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و همکاری دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها، شورای شهر، میراث فرهنگی و نیروی انتظامی است، چرا که در صورت برگزاری موفق آن، می توان برای همیشه این آیین را در شهرها در میان مردم نهادینه کرد.
7355 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.