به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری افزود:
آیین نوروزگاه با همکاری انجمن های مردم نهاد از دوم تا هفتم فروردین 96 همزمان با شیراز در اماکن تاریخی چند شهرستان از جمله در مرودشت در مجموعه جهانی تخت جمشید، پاسارگاد، لارستان، نی ریز، کازرون، نورآباد ممسنی، فیروزآباد و آباده برگزار می شود.
وی، با اشاره به اینکه آیین نوروزگاه در شیراز در مجموعه تاریخی و فرهنگی سعدی برگزار می شود، اظهار داشت: در قالب این آیین، نمایشگاه هایی از شیرینی های سنتی و صنایع دستی شیراز، سفره هفت سین، اجرای نمایش هایی با عنوان کوسه بر نشین، میر نوروزی، عمو نوروز، عیدن بردن برای عروس، همچنین مراسم حافظ و شاهنامه خوانی، مراسم چهارشنبه آخر سال که شامل سنت فالگوش و شکستن کوزه است، برگزار خواهد شد.
امیری ادامه داد: همچنین مراسم موسوم به آب تنی در قنات سعدی، چگونگی آداب زیارت حرم مطهر شاهچراغ (ع)، نمایش عروسکی جی جی ویجی، نمایش عروسکی مینا و نمایش بهاریه خواندن کودکان، بخش دیگری از برنامه هایی است که در قالب آیین نوروزگاه در شیراز اجرا می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: در بخش اطلاع رسانی عمومی نوروزگاه سال 96، پخش فیلم های کوتاه از آداب و رسوم نوروز شهر شیراز، نمایش برگزیده ای از برنامه های نوروزگاه سال 95 و همچنین نمایش فیلمی از آداب و رسوم کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز با ایران مشترک هستند نیز پیش بینی شده است.
امیری گفت: توزیع کتابچه ها (بروشورهای) ویژه نوروز در بین مردم از دیگر برنامه های جانبی نوروزگاه 96 در شیراز است.
وی، آیین فرهنگی نوروزگاه را در ارتقا و تقویت ارتباط اقوام با یکدیگر بسیار موثر دانست و با اشاره به استقبال گسترده مردم از این آیین در سال گذشته گفت: در آیین نوروزگاه سال 95، مراسم عروسک مینا، نمایش عروسکی جی جی ویجی و آب تنی در قنات سعدی در فهرست آثار ناملموس ملی کشور به ثبت رسیدند.
او اظهار داشت: با توجه به غنای استان فارس در زمینه یادمان های تاریخی، فرهنگی و گردشگری و به سبب ثبت 53 اثر ناملموس در این استان، می کوشیم تمام فرهنگ و سنن با شکوه گذشته را برای نسل جوان به نمایش درآوریم.
2027 /6118
دریافت خبر: سید احمد نجفی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.