به گزارش خبرنگار ایرنا، بهمن مرادنیا روز دوشنبه در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی استان اظهار داشت: موفقیت هایی که در عرصه کشاورزی کشور و این استان حاصل شده نتیجه دستان توانمند تولیدکنندگان این بخش بوده است.
وی اضافه کرد: در استان با توجه به ظرفیت خدادادی آب، خاک و بارش و وجود تولیدکنندگان زحمتکش 2 میلیون و 900 هزارتن در سال انواع محصولات کشاورزی تولید می شود.
استاندار کردستان افزود: ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استان بر اساس ظرفیت های آن پنج میلیون و 600 هزارتن است که دستیابی به این مهم هدف دستگاه های متولی کردستان است.
مرادنیا اعلام کرد: بی شک هدف گذاری تولید محصولات کشاورزی مذکور در قالب سه طرح پیشران جهاد کشاورزی استان قابل تحقق است.
وی اظهار داشت: کردستان،استانی صنعتی نیست بلکه کشاورزی است و درآمد سرانه آن از طریق این بخش قابل افزایش است لذا تلاش برای توسعه این بخش از وظایف تمامی مسئولان است.
استاندار کردستان در بخش دیگری از سخنانش ضمن تبریک فرارسیدن هفته منابع طبیعی گفت: فضای سبز و درختانی که امروز در جامعه وجود دارد نتیجه همت گذشته گان ما است و اگر هر سال 10 درصد به این میزان افزوده می شد اکنون فضای شهرهای ما به گونه دیگری بود.
مرادنیا افزود: در راستای توسعه فضای سبز و درختکاری، تصمیم به غرس 10 هزار اصل نهال هفته آینده در سنندج گرفته شده است.

**اجرای سه طرح پیشران کشاورزی در کردستان
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم دراین مراسم اظهار داشت: امسال از محل توسعه آبیاری تحت فشار 200 میلیارد ریال اعتبار به صورت کمک بلاعوض برای توسعه آبیاری تحت فشار استان هزینه شده است.
خالد جعفری افزود: از محل طرح اشتغال پایدار روستایی سهم استان یک میلیارد و 300 میلیون ریال که از این مبلغ سهم سازمان جهاد کشاورزی 580 میلیارد ریال بود که با توجه به حمایت های انجام شده تاکنون در راستای اجرای این طرح میلیارد و 350 میلیارد ریال جذب شده است.
وی اعلام کرد: 2 هزار و 606 نفر با پرداخت میزان تسهیلات مربوط به طرح اشتغال پایدار روستایی، اشتغالزایی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: یک میلیارد و 130 میلیون ریال هم برای خرید ادوات کشاورزی از محل تسهیلات مکانیزاسیون پرداخت شده است.
جعفری اظهار داشت: سالانه به بیش از 2 هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش در بخش کشاورزی استان نیاز است که امسال از صندوق توسعه ملی 195 میلیارد ریال پرداخت شده است.
وی به طرح های پیشران استان اشاره کرد و گفت: سه طرح در بخش کشاورزی تعریف شده که یکی از آنها تبدیل 100 هزار هکتار اراضی دیم به آبی است که تا کنون 70 درصد تخصیص آب مورد نیاز در این رابطه انجام شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: افزایش سهم اراضی آبی مجهز به سیستم تحت فشار از 11 درصد فعلی به 19 درصد از دیگر طرح های کشاورزی استان است.
جعفری اضافه کرد: اجرای طرح افزایش تولید گوشت قرمز و توسعه 50 هکتاری باغات از دیگر طرح های پیشران است که تصویب آن تاثیرگذاری زیادی در توسعه استان به دنبال خواهد داشت.
مسئول حوزه نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی کردستان به جایگاه زراعت و باغباتی در دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: امام صادق (ع) فرمودند گرانبهاترین گوهر زراعت است و بی شک گفته های بزرگان دین بیانگر اهمیت وجایگاه والای بخش کشاورزی است.
حجت الاسلام علی دوستی نژاد افزود: استقلالی که با ریخته شدن خون شهدا به آن دست پیدا کردیم را باید با تمام وجود حفظ و ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه پایه مسایل اقتصادی در ایران بخش کشاورزی است، گفت: هماهنگی و همدلی موجود در مجموعه کشاورزی و دیگر دستگاه های اجرایی بهترین فرصت برای توسعه بخش کشاورزی استان است.
یونس فرشادی باغدار نمونه محصول انگور دیم از شهرستان مریوان، موسی شریفی زنبوردار از شهرستان قروه، سید عدنان نقشبندی مدیر عامل اتحادیه نمونه تعاونی کشاورزی از سنندج، نقره رحمانی مدیرعامل صندوق نمونه اعتبارات خرد زنان روستایی از مریوان و یونس زارعی مدیر سلیوی نمونه از شهرستان قروه پنج تولید کننده نمونه ملی بخش کشاورزی استان هستند که در این مراسم هم مورد تجلیل قرار گرفتند.
ماموستا مصطفی شیرزادی بهره بردار نمونه محصولات فرعی جنگل و مرتع از شهرستان مریوان، عبدالله قوامی بهره بردار نمونه مدیریت منابع جنگلی و طرح صیانت و توسعه جنگل از سنندج، برهان مندمی مدیر نمونه در صنعت مرغداری از سنندج، سالار سلیمی مرغدار نمونه واحد مرغ گوشتی از بانه، اسماعیل بابارشی بهره بردار نمونه در مدیریت پایدار خاک و کشاورزی حفاظتی از بیجار، احمد روزچنگ گاودار نمونه صنعتی از مریوان، سهیلا رجبی تولید کننده نمونه محصول جو آبی از دهگلان از 53 تولیدکننده نمونه استانی بخش کشاورزی بودند که در این مراسم با اهدای لوح سپاس و هدایی از آنها تجلیل شد.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.