به گزارش خبرنگار ایرنا، سیزدهمین دوره مسابقات قرآن مدهامتان در چهار مرحله کانونی، شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می شود که تا به امروز سه مرحله آن برگزار شده است.
مرحله شهرستانی این دوره از مسابقات مدهامتان 18 بهمن سال جاری با شرکت یک هزار و 400 نفر در سطح کردستان برگزار شد که از این تعداد 75 نفر شامل 45 برادر و 30 خواهر به مرحله استانی این دوره از مسابقات راه پیدا کردند.
قرائت تحقیق، حفظ کل، قرائت ترتیل، حفظ جزء 30، اذان، قرائت تقلیدی، نقاشی آیات و قرائت نماز رشته های سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان است که راه یافتگان به بخش استانی این دوره از مسابقات روز پنجشنبه در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج با هم به رقابت پرداختند.
داوران بخش آقایان مرحله استانی این مسابقات متشکل از اسماعیل تمهیدی، حسین عبدالملکی و منوچهر گرامیان و داوران بخش بانوان هم شایسته درویشی، زهرا منبری، ناهید شریفی و شهلا حسین پناهی هستند.
برای نخستین بار در این دوره از مسابقات بخشی هم به گروه سنی زیر 16 سال اختصاص پیدا کرده که این مهم در راستای کشف و شناسایی استعدادهای برتر قرآنی و ایجاد بستر مناسب برای حضور نوجوانان و جوانان در سایر مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم است.
حضور کودکان و نوجوانان در مرحله استانی مسابقات قرآنی مدهامتان کردستان بسیار چشمگیر بود کودکانی که از نقاط مختلف روستایی و شهری به این دوره از مسابقات راه پیدا کرده بودند، همراه والدین خود در محل برگزاری مسابقه حضور یافتند.
نماینده ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در حاشیه برگزاری این دوره از مسابقات مدهامتان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: تغییراتی در سیزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان نسبت به دوره های گذشته اعمال شده که منجر به حضور بیشتر کودکان و نوجوانان شده است.
بهزاد رزاقی افزود: در دوره های گذشته مسابقات ویژه گروه سنی 18 سال و 18 سال به بالا برگزار می شد که امسال گروه سنی زیر 16 سال هم اضافه شده است.
وی اضافه کرد: ورود رشته های هنری از دیگر تغییرات این دوره از مسابقات بوده که در سال جاری رشته نقاشی اضافه شده و در سنوات آینده هم دیگر رشته های هنری به این بخش افزوده خواهد شد.
نماینده ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در رشته نقاشی هنوز فرصت ارسال آثار وجود دارد و علاقمندان تا 30 بهمن می توانند نقاشی های خود را با موضوع قرآنی ارسال کنند.
رزاقی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دستگاه ها و نهادهای فرهنگی و قرآنی برای تقویت بخش فعالیت های قرآنی در کانون های فرهنگی هنری مساجد و آشنایی بیش از پیش مسئولان و مردم با استعدادها و ظرفیت های قرآنی موجود در کانون ها از جمله اهداف برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان است.
وی یادآورشد: 14 نفر برگزیده مرحله استانی هم به مرحله کشوری این دوره از مسابقات که در خراسان رضوی اردیبهشت سال آینده برگزار می شود، راه پیدا می کنند.

** تاثیرخواندن قرآن در پیشرفت تحصیلی
آروین اسلام پناه که 10 سال سن دارد و از شهرستان کامیاران به مرحله استانی این دوره از مسابقات راه پیدا کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: در رشته حفظ جز30 قرآن کریم در این مسابقه شرکت کردم.
وی با اشاره به اینکه از سه سال پیش فعالیت خود را در حوزه قرآن آغاز کرده است، افزود: در ابتدا با روخوانی شروع کردم و سپس تجوید قرآن کریم را فرا گرفتم و آنگاه برای حفظ قرآن آماده شدم.
اسلام پناه اظهار داشت: حدیث، داستان و شعرهای قرآنی زیادی را در کلاس هایی که در موسسه انور القرآن مجید کامیاران شرکت کردم ، خوانده و حفظ کردم.
وی یادآورشد: خواندن قرآن نه تنها در برخورد و رفتارم با والدین و دوستانم بسیار تاثیرگذار بوده در پیشرفت تحصیلی و درس هایم نیز خیلی اثر مثبت داشته است.
عباس اسلام پناه، پدر آروین هم در ارتباط با نحوه آغاز فعالیت قرآنی فرزندش گفت: روزی با دیدن یکی از بچه های همسایه در کلاس قرآن مسجد و تسلط او در قرائت آیات کلام الله مجید، راغب شدم که فرزندم را هم به کلاس قرآن بفرستم.
وی اظهار داشت: برگزاری کلاس های قرآنی نیازمند حمایت مالی است تا همچنان استمرار داشته باشد و انتظار می رود هم مسئولان و هم خیران در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشند.
سبحان مبارکی پسر 9 ساله ای که از روستای مبارک آباد شهرستان دهگلان در این مرحله از مسابقه قرآنی مدهامتان در رشته اذان حضور پیدا کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اذان و قرآن کریم را نزد پدرم یاد گرفته ام.
وی اضافه کرد: سه، چهار سالی است که شروع به فراگرفتن اذان و قرائت آن کردم و گاها هم اذان را در مسجد روستا برای شروع نماز می خوانم.
حبیب الله مبارکی پدر سبحان که مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری مسجد روستای مبارک آباد دهگلان است نیز افزود: در روستا کلاس آموزش ترتیل، اذان و حفظ قرآن کریم برگزار کرده و می کنیم.
وی با اشاره به اینکه خود مربی این کلاس های آموزشی است، افزود: در حال حاضر چهل نفر از مردم روستا در این کلاس ها شرکت می کنند و با تمام توان و علاقه خود مطالب مورد نیاز را به دانش آموزان ارائه می کنم.
مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری مسجد روستای مبارک آباد دهگلان اضافه کرد: در چندین مسابقه کشوری و استانی در دهه هفتاد و هشتاد در رشته قرائت قرآن کریم رتبه اول را کسب کردم.
مبارکی یادآورشد: علاوه فرزندان خود دیگر کودکان و نوجوانان روستا را هم به شرکت در مسابقات قرآنی تشویق و از شبکه های تلویزیونی هم چون سحر هم دعوت کردم تا از روند فعالیت های قرآنی بچه های روستا گزارش تهیه کنند.
وی افزود: اقدام مذکور تاثیر بسیار زیادی در روحیه بچه های روستا ایجاد و اکثر آنها را تشویق به ادامه کار و تلاش بیشتری در حوزه قرآنی کرد.
مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری مسجد روستای مبارک آباد دهگلان گفت: دختر 13 ساله ام هم در رشته ترتیل به مرحله استانی مسابقات مدهامتان راه پیدا کرده و این جای خوشحالی است که شاهد موفقیت فرزندانم هستم.
9936 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.