عرفان مومن پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، 9 هزار و 212 حلقه چاه غیر برقی و چهار هزار و 188 حلقه نیز برقی است.
وی به نصب 91 دستگاه کنتور هوشمند حجمی بر روی چاه های آب در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این کنتورها مانع اضافه برداشت آب از چاه ها می شود بنابراین براساس الزام وزارت نیرو هیچ پروانه بهره برداری چاه آب صادر یا تمدید نمی شود مگر اینکه کنتور هوشمند روی آن نصب شده باشد.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان از وجود هفت هزار و 355 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده در استان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد چاه نیز سالانه 68 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.
مومن پور با اشاره به اینکه اغلب چاه های حفر شده در دشت های شرقی استان (قروه، دهگلان و چاردولی) است، اضافه کرد: از سال 85 و ابتدای شکل گیری فعالیت گروه های گشت و بازرسی این شرکت تاکنون یک هزار و 200 حلقه چاه غیرمجاز در کردستان مسدود شده است.
وی با بیان اینکه با بهره برداران غیرمجاز آب برخورد جدی می شود، گفت: امسال نیز با حکم دستگاه قضایی بیش از 200 حلقه چاه آب غیرمجاز در استان مسدود شد.
به گزارش ایرنا، کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ ای است که موجب بارندگی ‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شود.
در حال حاضر در استان کردستان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در حال مطالعه است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.