کامران خرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب ورودی به مخازن سدهای کردستان در مدت مشابه سال گذشته 217 میلیون متر معکب بود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری بیشترین آب ورودی مربوط به سد گاران با 7،9 میلیون مترمکعب بر ثانیه بوده است، اضافه کرد: سد زریبار با 6،6 میلیون مترمکعب در رتبه دوم دریافت بیشترین ورودی آب در این مدت بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: سدهای قشلاق با 3،9، زیویه با 0،5، سنگ سیاه با 0،4، سورال 0،2 و سد بانه با 0،1 میلیون مترمکعب در رده های بعدی بیشترین ورودی آب ناشی از بارندگی های اخیر بودند.
خرم با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و 254 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سدهای کردستان وجود دارد، اضافه کرد: سال گذشته در همین مدت یک میلیارد و 162 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان ذخیره بود.
کردستان، استانی کوهستانی است و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود که میزان بارندگی سالانه این استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر است.
بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه حدود 800 میلی ‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر در سال است.
از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.
تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است. دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می شوند.
از مجموع 33 سد استان، 11 سد در حال بهره برداری،10 سد در دست اجرا و 12 مورد نیز مطالعاتی است.
7355/6108
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.