کوهسار دادور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ناو، کلجی، عباس آباد، کماله و بلبر در بخش هورامان و روستاهای بیساران، دله مرز و دل در بخش مرکزی روستاهای ثبت شده این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور است.
وی با بیان اینکه اکنون شهر هورامان تخت و 11 روستای سروآباد ثبت ملی شده است اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان پیگیری ثبت روستاهای رزاب، دگاگا، دورود، بندول و کرآباد این شهرستان را در فهرست آثار ملی قرار داده است.
وی گفت: مهمترین شاخص و ملاک برای ثبت ملی روستاها معماری پلکانی، استفاده از مصالح بومی در ساخت و سازهای انجام شده و بافت با ارزش روستاها است که خوشبختانه این شاخصه ها در بیشتر روستاهای این شهرستان وجود دارد.
دادور اضافه کرد: به غیر از روستاهای ثبت شده در فهرست آثار ملی، 23 اثر تاریخی دیگر در این شهرستان ثبت ملی شده اند که نسخه خطی قرآن کریم روستای سلین، منزل تاریخی پیرشالیار هورامان و درخت کهنسال پلک در شهر سروآباد از جمله این آثار است.
وی با بیان اینکه آثار تاریخی شامل تپه، محوطه و قلعه به تعداد 12 اثر و آثار معنوی به تعداد هشت اثر از دیگر آثار ملی ثبت شده در شهرستان سروآباد است افزود: اکنون پرونده ثبت جهانی منطقه هورامان نیز در دست بررسی است که امیدواریم هرچه سریعتر این مهم تحقق یابد.
به گزارش ایرنا، شهرستان سروآباد با 2 شهر، 2 بخش مرکزی و هورامان و 73 روستای تابعه در فاصله 90 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است و 24 کیلومتر با کشور عراق دارد.
بیش از 90 درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند و تنها 10 درصد جمعیت شهرنشین بوده که بیشتر روستاهای این شهرستان روستاهایی با قدمت تاریخی و کهن هستند.
7354 / 3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.