حجت اله یارمحمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حدود 280هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است، اظهارداشت: بروجرد با برخوردار بودن از 175 اثر و بنای تاریخی ثبت شده دارای خانه های تاریخی، مسجد و حمام و اشیا تاریخی فراوان می باشد که حفاظت از این آثار نیازمند توجه ویژه است.
وی افزود: هم اکنون 20 مسجد تاریخی این شهرستان نیازمند مقاوم سازی، بهسازی و مرمت هستند که از جمله این مساجد از نظر شاخص مسجد جامع و از نظر وسعت مسجد امام خمینی (ره) است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: سال گذشته 21 قلم اشیا تاریخی و سال جاری نیز 18 قلم اشیاء تاریخی مجموعه طباطبایی دراین شهرستان مرمت شد.
یارمحمدی اضافه کرد: مرمت بناهای تاریخی در روستاهای قلعه هزار جریب، بافت تاریخی روستای کوشکی وحمام تاریخی روستای گیجالی انجام شده است.
وی همچنین از مرمت و بهسازی 6 بنای تاریخی در قالب استحکام بخشی، کف سازی، احیا بخش های آسیب دیده و بدنه سازی این شهرستان در حال انجام است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد مجموع آثار تاریخی شناسایی شده شهرستان بروجرد را 400 اثراعلام کرد و ادامه داد: تاکنون 175 اثر و بنای تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده و مقدمات ثبت10 بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.
یارمحمدی گفت: با همکاری ستاد بازآفرینی که زیر نظر راه و شهرسازی فعالیت می کند اقدامات فراوانی در زمینه حفاظت از بناهای تاریخی بروجرد و نظارت میراث فرهنگی شهرستان صورت گرفته که از جمله آنها حفاظت از بازار تاریخی و آغاز عملیات حفاظت از سرای حافظیه و سرای قیصریه است.
وی افزود: در سال جاری 6حمام تاریخی و قدیمی این شهرستان با اعتباری حدود 10 میلیارد ریال مرمت و بازسازی شد که از جمله آنها حمام تاریخی سید بحرالعلوم، حمام سید در محله قدغون، حمام تاریخی اشترینان و نیزحمام روستای گیجالی و کوشکی می باشد.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: 43 حمام تاریخی و قدیمی از دوره های قبل در بروجرد وجود دارد که براساس اولویت بندی مرمت، بهسازی و بازسازی می شوند.
یارمحمدی تا کنون چهارحمام تاریخی بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و با توجه به تعداد بالای حمام های تاریخی درکل کشور امکان مرمت همه آنها وجود ندارد و تنها حمام هایی که دارای پروانه ثبتی هستند اقدامات مرمتی، حفاظتی و تغییر کاربری آنها صورت خواهد گرفت.
وی ادامه داد: قدیمی‎ترین حمام این شهرستان حمام امام جمعه با قدمت 400سال و حمام سید بحرالعلوم که هم عصراین حمام است ولی الحاقاتی در عصر قاجار داشته است.
شهرستان بروجرد دارای 175 بنای تاریخی ثبت شده است.
6052/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.