منصور مهرزاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیوه ساخت کوشکلان بیجار، شیوه تهیه حلوا سوهانی بیجار، شیوه سنتی تهیه و مهارت پخت آش پروشکه بیجار، شیوه تهیه ترشی هفت بیجار، مراسم خبر (عروسی پیر شالیار) اورامان و بازی بومی محلی قَله مَردار و شاره زیویه دیواندره آثاری است که در این کمیته به ثبت ملی رسید.
وی با بیان اینکه باید هر سال هفت اثر ناملموس ملی و چهار اثر طبیعی را ثبت ملی کنیم، افزود: آثار منقول، ابنیه و سایر آثار هم هر سال برای ثبت معرفی می شود.
مهرزاد تاکید کرد: تنها ثبت آثار مهم نیست و اتفاقاتی که برای حفظ، احیا و گسترش این آثار و فرهنگ باید صورت بگیرد هم اهمیت دارد.
وی یادآور شد: درست است که متولی حفاظت از آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محسوب می شود اما این دستگاه به تنهایی نمی تواند این هدف را به انجام برساند چون که محدودیت های نیروی انسانی و مالی دارد.
مسئول ثبت آثار اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اضافه کرد: باید دیگر دستگاه ها و مردم به گسترش، حفظ و احیای آثار کمک کنند.
وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در میان ادارات بسیار تنها است، گفت: در اجرای طرح ها اگر نماینده این دستگاه حضور نداشته باشد به راحتی تخریب آثار و اماکن تاریخی اتفاق می افتد.
استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.
6108/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.