محمدفرید سپری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال زراعی جاری به منظور رعایت تناوب الگوی کشت پس از برداشت غلات در مزارع دیم رعایت می شود که این میزان از 100 هکتار سال قبل به میزان 456 هکتار رسیده است.
وی افزود: برنامه ابلاغی این استان در سال زراعی جاری برای کشت ماشک 180 هکتار بود ولی با توجه تجربیات موفق و مثبت سال گذشته و تاثیرات برنامه های ترویجی، 4.5 برابر بیشتر شد.
«در سال زراعی جاری سازمان جهاد کشاورزی کردستان به منظور سهولت کار کشاورزان 47 تن بذر ماشک از ارقام ساتیوا و مراغه را تامین و توزیع کرده تا به صورت کشت مخلوط با جو برای افزایش کیفیت علوفه تولیدی و جلوگیری از خوابیدگی بوته در مزارع کشت شود»
سپری اضافه کرد: کشت خالص از دیگر روش های کاشت این محصول در مزارع است که در این روش به صورت کم خاک ورزی و بی خاک ورزی (کشت در بقایای گیاهان) کاشته شده است.
ماشک گیاهی یکساله از خانواده لگومینوز است که همانند سایر گیاهان این خانواده موجب اصلاح و تقویت خاک می‌شود و نیتروژن را در خاک تثبیت می‌کند.
ماشک به دلیل عملکرد بالا، خوش خوراکی و کیفیت بالای علوفه می‌تواند در تغذیه دام‌های منطقع موثر باشد و می‌توان از آن به عنوان بهترین گزینه در تناوب با غلات در مزارع دیم و بعد از محصولاتی مانند گندم استفاده کرد.
کردستان با بیش از یک میلیون و 110 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد باغی و زراعی وجود دارد و سالانه بیش از 2.5 میلیون تُن انواع محصولات کشاورزی (زراعی، باغی) برداشت می شود.
در این استان در مجموع 38 هزار هکتار انواع باغ های محصولات هسته دار و بدون هسته وجود دارد و سالانه بیش از 270 هزار تن انواع محصولات باغی در استان برداشت می شود.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.