نظام مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خارج از شمول نیازهای واقعی ما مدرسه سازی است که باید در دل قانون و بودجه دیده شود چون عام النفعه بوده و و زیرساختی برای آیندگان است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر 2 هزار و 800 ساختمان آموزشی در استان وجود دارد که یک هزار و 700 مورد آن در روستاها و یک هزار و 100 مورد در شهرها قرار دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان افزود: براساس بررسی هایی که انجام شده حدود یک هزار و 70 مورد از این تعداد فضای آموزشی غیر استاندارد و حدود 237 مورد از آنها تخریبی و خطر آفرین جدی است.
وی با بیان اینکه 900 مورد از این واحدهای آموزشی نیاز به مقاوم سازی دارند، یادآور شد: از مجموع فضاهای آموزشی موجود در استان 830 مورد مطلوب و تقریبا بدون مشکل هستند.
مرادی اضافه کرد: از مجموع مدارسی که به صورت رسمی تخریبی اعلام شده اند از روی ناچاری و بدلیل کمبود فضا بویژه در روستاها تعدادی هنوز مورد استفاده قرار می گیرند.
وی گفت: در دنیای ماشینی امروز خانواده ها می خواهند فرزندان شان در نقطه متمرکز و نزدیک منازل خود تحصیل کنند و این مهم جز با عزم همگانی و احداث مدارس جدید میسر نخواهد بود.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش کردستان همچنین با اشاره به اینکه امروزه دیدگاه ها به آموزش و پرورش دیدگاه مصرف گرایی است، افزود: آموزش و پرورش به رشد و توسعه منابع انسانی کشور کمک می کند و این دیدگاه توجه به رفع مشکلات و نیازهای واقعی را کمرنگ می کند لذا برای عبور از مشکلات نیازمند تغییر این دیدگاه ها هستیم.
وی با اشاره به اینکه با وضعیت موجود آموزش و پرورش نمی تواند مشکلات خود را در زمینه فضاهای آموزشی رفع و رجوع کند، اظهار داشت: جبران کمبود فضاهای آموزشی در استان نیازمند تغییر نگرش است و در این راستا می توان از الگوی مسجد سازی بهره گرفت.
مرادی یادآور شد: منظور از الگوی مسجد سازی این است که با احداث هر فضای آموزشی به فکر اقتصاد و نیازهای مالی آن باشیم و قبل از ساخت واحد آموزشی یک واحد تجاری برای رفع نیازهای مالی آن ایجاد کنیم.
وی با بیان اینکه با این کار درآمد پایدار برای مدارس ایجاد می شود، تاکید کرد: از قِبل این کار علاوه بر اینکه می توان برای فضاها ارزش افزوده ایجاد کرد، دستمان از جیب مردم برای مدرسه سازی نیز کوتاه خواهد شد.
در سال تحصیلی جاری 290 هزار دانش آموز مقاطع سه گانه (ابتدایی، متوسطه اول و دوم) در سه هزار و 800 مدرسه استان کردستان مشغول به تحصیل هستند.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.