به گزارش خبرنگار ایرنا، حسن دانایی فر روز یکشنبه در نشست با فعالان اقتصادی و صادرکنندگان بانه اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرده که مصوبه مناطق آزاد را برای اصلاح به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده است که در صورت اصلاح آن در این کمیسیون به منزله تصویب تلقی خواهد شد.
وی با بیان اینکه منطقه آزاد باید با رویکرد تولید و صادرات محوری ایجاد شود افزود: تولید صادرات محور علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، باعث توسعه اشتغال نیز در مناطق مختلف می شود.
دانایی فر از رشد 157 درصدی صادرات از مرز سیرانبند به عراق در سال جاری گفت: طبق آمارها در این مدت با وجود مشکلات پیمان سپاری ارزی، بیش از 120 میلیون دلار کالا از کشور به عراق صادر شده است.
دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه توسعه روابط اقتصادی با عراق را برای کشور حایز اهمیت اعلام و اضافه کرد: هم اکنون 14 مرز با کشور عراق وجود دارد که شش مورد آن مرز اقتصادی و مسافری است.
دانایی فر به پیگیری های لازم برای رسمی شدن مرز سیرانبند و مسافری شدن این مرز نیز اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این هدف باید طرف عراقی نیز موافقت خود را اعلام کند که در این راستا طی هماهنگی وزارت امور خارجه با رئیس جمهور عراق رایزنی می شود.
وی افزود: مسافرتی شدن مرز سیرانبند به معنی رسمی شدن آن نیست، این مساله مستلزم محیا شدن ساز و کارهای خود است و در این راستا از نهایت امکانات و اعتبارات موجود برای رسمی شدن مرز استفاده می کنیم.
وی یادآور شد: تدوین و اعمال رویه های صادرات و واردات از اولین پیش نیازهای لازم برای رسمی شدن مرز است و تا در زمینه ارتقای بازارچه سیرانبند به گذرگاه مرزی و مرز رسمی موفق عمل شده و طرحی پایدار برای منطقه اجرا شود.
دانایی فر اظهار داشت: استمراربخشیدن به تولید در منطقه، ایجاد و تقویت زیرساخت های لازم، تدوین طرح جامع مرز رسمی سیرانبند و گسترش صادرات به شمال عراق از جمله مواردی است که می تواند تحقق این مطابله مردمی را تسهیل کند.
وی به نقش مرزهای کردستان در بازسازی عراق و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: عراق و سوریه برای بازسازی باید 500 میلیارد دلار هزینه کنند و فعالان اقتصادی کردستان می توانند با صادرات کالا و خدمات، نقش و سهم مهمی در این ارتباط ایفا کنند.
به گزارش ایرنا، بازارچه سیرانبند بانه دومین بازارچه استان کردستان بوده که هم مرز با اقلیم کردستان عراق است و در 25 کیلومتری شهر بانه واقع شده است.
شهرستان بانه با 158 هزار نفر جمعیت در 270 کیلو متری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.
7469 / 9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.