به گزارش خبرنگار ایرنا، فردین اخلاقیان روز چهارشنبه در دومین همایش استانی بزرگداشت روز جهانی خاک اظهار داشت: تولید مقالات و محتوای علمی فراوان حاکی از توانمندی های پژوهشی مراکز علمی کشورمان، برای رسیدن به توسعه پایدار است.
وی با اشاره به اینکه آموزش عالی گام بعد از پژوهش را به سمت نافع بودن پژوهش ها و علوم برداشته است، افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دنبال حل مشکلات و معضلات جامعه در بخش زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سایر ابعاد با بهره گیری از روش های دانش بنیان است.
اخلاقیان روند دوم علمی را تبدیل علم به ثروت دانست و تاکید کرد: در این روند برای افزایش ثروت علمی بر اشتغال و عدم وابستگی در تولید تاکید شده است.
رئیس دانشگاه کردستان یادآور شد: این دانشگاه با برگزاری همایش و سمینارهای علمی با جامعیت بیشتر به عنوان نقطه اتصال بین مراکز علمی و تحقیقاتی با نهادهای مرتبط به دنبال حل مشکلات جامعه با استفاده از نقطه نظرات اساتید و ایده های صاحبنظران است.
اخلاقیان به وجود خاک غنی و متنوع در استان کردستان اشاره کرد و گفت: با وجود این ظرفیت ارزشمند، خاک در کردستان مانند دیگر نقاط کشور با معضلاتی روبروست که مراکز علمی کشور با ورود دانش بنیان به آن، قدم های اساسی برای حل مشکلات این بخش بر می دارند.
به گزارش ارنا، پنجم دسامبر، روز جهانی خاک نام دارد و اهمیت خاک را به ‌عنوان یکی از مهمترین اجزای طبیعت و ایفا کننده نقش اساسی در حیات انسان از نظر سهم موثر در امنیت غذایی، تامین آب سالم، تنظیم هوا و سایر کارکردهای زیست‌محیطی خاک به بشر گوشزد می‌کند.
برای تشکیل هر سانتیمتر خاک، این منبع ارزشمند حیات، بطور متوسط حدود 300 سال زمان نیاز است که این مدت در مقایسه با عمر یک انسان بسیار زیاد است و به همین علت خاک به‌ عنوان یکی از منابع غیر قابل تجدید در نظر گرفته می‌شود.
گرامیداشت روز جهانی خاک در ایران از سال 1391 شروع شده و در کردستان هم امسال دومین همایش بزرگداشت این روز در حال برگزاری است.
9937/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.