مجتبی ورمقانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حالیکه سازمان دامپزشکی کشور از افزایش کانون های بیماری لمپی اسکین خبر می دهد هیچ موردی از این بیماری با اقدامات خوب اداره کل دامپزشکی کردستان از جمله واکسیناسیون به موقع، دقیق و حداکثری دیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه بیماری لمپی اسکین در سال 92 از طریق مرزهای غربی وارد کشور شد و در آن زمان تلفات زیادی داشت؛ افزود: واکسیناسیون دام های سنگین علیه این بیماری در دستور کار قرار گرفت و امسال تعهد دامپزشکی کردستان تا سقف 57 هزار راس بسته شد اما برنامه کاری پوشش 60 هزار راس است.
ورمقانی تاکید کرد: مایه کوبی دام های استان علیه این بیماری از 12 آبان سال جاری آغاز شده و تاکنون تعداد دام های واکسینه شده به حدود 54 هزار راس گاو و گوساله شامل 93 درصد از میزان تعهد رسیده است.
وی یادآور شد: عملیات مایه کوبی دام ها علیه این بیماری با استفاده از توان 15 گروه مایه کوبی بخش خصوصی و 10 گروه نظارتی این اداره کل در حال انجام بوده و تاکنون بیشترین تعداد واکسیناسیون در سقز با هشت هزار و 106 راس دام شامل 102 درصد تعهد کاری شهرستان انجام شده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مریوان با هفت هزار و 348 راس شال 114 درصد تعهد شهرستان در رتبه دوم و شهرستان سنندج با 6 هزار و 685 راس سامل 103 درصد تعهد شهرستان در رتبه سوم اجرای طرح واکسیناسیون قرار دارند.
وی افزود: کمترین میزان انجام تعهد مایه کوبی نیز با 57 درصد در شهرستان بانه با 3 هزار و 686 راس انجام یافته است.
ورمقانی اضافه کرد: روند مایه کوبی در این استان بطوری بوده که سال گذشته تنها در دو راس دام این بیماری مشاهده شد که این آمار کم نشان از کنترل شدید آن دارد.
به گزارش ایرنا، لمپی اسکین یک بیماری ویروسی واگیر دامی بوده که بطور عمده در دام های بزرگ منجر به بروز تلفات و کاهش تولید می شود و از طریق حشرات و یا انتقال دام های بیمار بروز و ظهور می کند.
تب بال، آب ریزش چشم و بینی، مشکلات حاد تنفسی، برجستگی خاص در پوست دام، کاهش شیر، سقط جنین و عدم توانایی حرکت به دلیل تورم پاها در دام از جمله علائم بیماری لمپی‌اسکین در بین دام‌ها است.
بیماری پوستی لمپی‌اسکین، بیماری مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها جمعیت دامی گاو و گوساله درگیر این بیماری می‌شود.
استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه 25 هزار تن گوشت قرمز، 80 هزار تن گوشت مرغ و 150 هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود 45 هزار تن گوشت مرغ و 17 هزار و 600 تن نیز گوشت قرمز است.
جمعیت دامی استان کردستان حدود 2 میلیون و 210 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.
3034/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.