به گزارش خبرنگار ایرنا، قطب الدین صادقی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیات بازبین پانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوردی متشکل از حمیدرضانعیمی، رفیق نصرتی، صابر دل بینا، داریوش رفعتی و جعفر نورمحمدی هستند.
وی اضافه کرد: این افراد پس از بررسی 38 فیلم از نمایش های رسیده به دبیرخانه جشنواره، 13 نمایش را برای اجرا در مرحله نهایی این دوره از جشنواره معرفی کردند.
صادقی افزود: نمایش های «هه مومان باشین» به کارگردانی سامان مهران و فرزاد حسن میرزایی از بانه و « شاره دوور» به کارگردانی غلامرضا همتیان از بیجار از جمله نمایش های راه یافته به بخش پایانی جشنواره تئاتر کوردی سقز است.
وی یادآور شد: «مه لاییکه ت» به کارگردانی دیار دولتخواه از ارومیه، «نائر» به کارگردانی حمیدرضا احمدی از سنندج و «بازی زاکان» به کارگردانی نیلوفر قلعه شاخانی از کرمانشاه از دیگر نمایش های راه یافته به بخش پایانی این دوره از جشنواره هستند.
صادقی تاکید کرد: نمایش های «کچه سه تلیه که» به کارگردانی فاتح بادپروا از مریوان، «هه ناری» به کارگردانی افشین خدری از سنندج، «به رده قاره مان» به کارگردانی کمال نوجوان از سقز را به صورت مستقیم و نمایش «بووته پیاوو» به کارگردانی میترا بابایی از قوچان نیز در مرحله پایانی جشنواره حضور دارند.
صادقی به نمایش های خارجی معرفی شده به مرحله نهایی این جشنواره هم اشاره کرد و گفت: نمایش های «مالیک له بیده نگی» به کارگردانی کرمانج مصطفی رووف از هه ولیر، «به ره وئه ستیره یکی تر» به کارگردانی ئه ژین حمه نوری از سلیمانیه، «روحین بی مه سکه ن» به کارگردانی دکتر قاسم به یاتلی از دهوک و «به ردرگای جه هه نده م» به کارگردانی محمدمصطفی از سلیمانیه در بخش بین الملل جشنواره به روی صحنه می رود.
وی یادآور شد: توجه به ادبیات و زبان کُردی به عنوان پشتوان های غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت ها و ارزش های فرهنگی مناطق کوردنشین با تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی نوبه فرهنگ عامه، رسوم و آیین های سنتی در این مناطق از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.
صادقی ایجاد بستری مناسب و فضایی فرهنگی برای تبادل اندیشه های خلاق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه نمایش و عامه مردم و بازآفرینی خلاقانه حماسه، آیین ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش را از دیگر اهداف و اولویت های این دوره از جشنواره تئاتر کُردی سقز اعلام کرد.
پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری و همراهی استانداری کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان سقز، شهرداری و شورای اسلامی سقز و انجمن هنرهای نمایشی کردستان به صورت غیر رقابتی از هفتم آذر در شهر سقز برگزار می شود.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.