محمد راست کردار روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود آنکه شهر سروآباد از نظر مقاوم سازی از متوسط استانی و کشوری وضعیت مناسبی دارد اما میانگین مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی در این شهرستان کمتر از میانگین کشوری و استانی است.
وی افزود: با توجه به وقوع حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله که سال گذشته در بیشتر روستاهای این شهرستان اتفاق افتاد و باعث خسارت به بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی شد بنابراین مقاوم سازی منازل روستایی در شهرستان سروآباد ضروری است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سروآباد به سفر اخیر معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: در این سفر «عزیزاله مهدیان» به روستای زلزله زده پایگلان رفت و قول داد تسهیلات ویژه ای برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی این روستا در نظر گرفته شود.
«معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در این سفر همچنین اعلام کرد علاوه بر 250 میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده با کارمزد پنج درصد و بازپرداخت 15 ساله برای مقاوم سازی و بازسازی این واحدها، از محل حساب 100 حضرت امام (ره) 80 میلیون ریال نیز به صورت کمک بلاعوض برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی تخصیص داده شود»
راست کردار یادآور شد: اختصاص تسهیلات می تواند نقطه عطفی در مقاوم سازی اماکن روستایی و بازسازی بافت فرسوده روستایی شهرستان سروآباد باشد.
وی اضافه کرد: روستاییان این شهرستان می توانند با مراجعه به بنیاد مسکن و با استفاده از این تسهیلات بلاعوض نسبت به مقاوم سازی بافت فرسوده محل زندگی خود اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، در اثر زمین لرزه شدید شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور خسارت زیادی به روستاهای شهرستان سروآباد وارد شد.
همچنین زمین لرزه ای دیگری به بزرگی 4.2 ریشتری روز یکشنبه 28 آبان ساعت 9:49 دقیقه شهرستان سروآباد را لرزاند که در اثر آن چند روستای منطقه هورامان دچار خسارت شدند، این زمین لرزه ها خسارت جانی در این منطقه نداشتند.
در 2 زلزله (21 آبان و 28 آبان سال 96) 42 روستای بخش مرکزی و هفت روستای بخش هورامان از توابع شهرستان سروآباد دچار خسارت مالی از 20 تا 70 درصد شدند.
این شهرستان بدلیل قرار گرفتن بر روی گسل زلزله در سال های گذشته نیز شاهد وقوع چندین زلزله و پس لرزه بود اما این حوادث تلفات جانی نداشت و تنها خسارت مالی به برخی تاسیسات، زیر ساخت ها، مدارس، مراکز بهداشتی و منازل مسکونی شهری و روستایی وارد شد.
در این دو زلزله به 880 واحد مسکونی شهری و روستایی، 12 مرکز بهداشتی درمانی در روستاهای تابعه، یک ساختمان دولتی در شهر سروآباد، 376 منزل روستایی در بخش مرکزی، 6 واحد ساختمان دولتی و عمومی غیر دولتی، پنج منزل مسکونی و 6 واحد تجاری شهری و 349 واحد مسکونی روستایی در بخش هورامان، 2 دبیرستان و مسجد جامع این شهر و هفت منزل مسکونی شهری خسارت دیدند.
همچنین 59 واحد آموزشی در زلزله اول و 11 واحد آموزشی در زلزله دوم در این شهرستان بین 30 تا 70 درصد خسارت دیدند.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیت 48 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.