به گزارش خبرنگار ایرنا، آرتیکاس اقبال روز دوشنبه در ششمین روز از هفته پدافند غیرعامل و در حاشیه برگزاری رزمایش حفاظت کیفی سد قشلاق سنندج در اثر واژگونی تانکر حامل مواد سوختی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر آب مورد نیاز استان از آب های سطحی تامین می شود، حفاظت از این منابع بسیار حیاتی است.
وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل تاب آوری جامعه را در برابر حمله دشمنان و خطرات احتمالی ارتقا می دهد، افزود: همپوشانی در امر آموزش و پیشگیری، تاثیر قابل توجهی در کاهش خسارت بر اثر حوادث احتمالی دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان تاکید کرد: پدافند غیرعامل یکی از مواردی است که در کشورهای دیگر مورد توجه قرار می گیرد و حتی در سطحی جزو کارهای محرمانه و سری تلقی می شود.
معاون پدافند غیرعامل استانداری کردستان هم در این رزمایش اظهار داشت: از آنجایی که پدافند زیستی بسیار مهم است قرارگاهی زیستی با فرماندهی استاندار کردستان تشکیل شده است.
عبدالله رشیدی پور فرهنگ سازی حفاظت از آب های سطحی را در جامعه بسیار مهم دانست و افزود: در صورت عدم همکاری مردم، ارگان های مسئول به تنهایی نمی توانند از عهده حفاظت از منابع آبی برآیند.
وی در ادامه با بیان اینکه فاضلاب 11 روستای مریوان وارد دریاچه زریبار می شود، تاکید کرد: سد قشلاق سنندج هم تقریبا همین شرایط را دارد بنابراین همگی باید برای رفع خطر از منابع آبی تلاش خود را بکار گیریم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز با بیان اینکه بیشترین منابع آبی استان از آب های سطحی تامین می شود، گفت: این بحث باعث شده خطرات زیادی این آب ها را تهدید کند.
کامران خرم خطرات پیش روی آب های سطحی را کمی و کیفی دانست و اضافه کرد: ورود فاضلاب ها و واژگونی تانکرهای حمل سوخت و آلودگی آب های سطحی همواره خطری برای منابع آبی از لحاظ کیفی است.
وی آگاهی بخشی عمومی و اصلاح شبکه های فاضلاب روستایی را از جمله راهکارهای رفع زیستی برای منابع آبی دانست و یادآور شد: اصلاح نقاط حادثه خیز در مسیرهای مواصلاتی و مجهز کردن دستگاه های اجرایی به ابزار آلات تخصصی در شرایط بحرانی نقش بسیار زیادی در حفاظت از منابع آبی به ویژه آب های سطحی دارد.
به گزارش ایرنا، به مناسبت ششمین روز هفته پدافند غیرعامل همچنین نمایشگاه تجهیزات و توانمندی های عملیاتی مدیریت بحران شرکت آب منطقه ای و رزمایش حفاظت کیفی از سد قشلاق در اثر واژگونی تانکر حامل مواد سوختی در سنندج برگزار شد.
در این رزمایش بعد از اعلام فرضی واژگونی تانکر حمل سوخت در محدوده پل چرندو در بالادست سد قشلاق و ورود مواد سوختی به رودخانه، عوامل مدیریت بحران و اکیپ های عملیاتی شرکت آب منطقه ای در محل حادثه و پرتال خروجی تونل انتقال آب سد قشلاق به سنندج (سایت کتوش واقع در 2،5 کیلومتری این سد) حضور یافته و اقدام به بستن دریچه های این سایت و قطع آب کردند.
سایت کتوش دارای 2 دریجه خروجی آب با ظرفیت اصلی 6 هزار لیتر در ثانیه است که در حال حاضر خروجی آن 1500 تا 1750 لیتر در ثانیه است.
سد قشلاق از نوع خاکی سنگریزه ای با هسته رسی بوده و حجم آب 224 میلیون مترمکعب در 13 کیلومتری شمال سنندج واقع شده است.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.