جعفر عبدالله پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در تماس تلفنی پلیس آگاهی مبنی بر تردد یک کامیون حامل چوب در سروآباد، بلافاصله ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی به محل اعزام شدند.
وی افزود: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی پس از توقف کامیون در بازرسی از این موفق به کشف این محموله قاچاق چوب درختان ممنوع القطع بید شدند که در زیر چوب درختان صنوبر جاسازی شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد تاکید کرد: با توجه به اینکه چوب درختان صنوبر قاچاق نیست صاحب این محموله برای مشکوک نشدن به بار کامیون، چوب درختان بید را مخفی کرده بود.
وی یادآور شد: با هماهنگی فرمانده انتظامی سروآباد محموله چوب قاچاق ضبط، کامیون به پارکینگ منتقل و متخلفان نیز برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.
عبدالله پور گفت: محموله این کامیون 15 سیلو بود که 13 سیلوی آن درختان صنوبر و 2 سیلو نیز درختان ممنوع القطع بید بود که به صورت تنه قطع شده و مقصد آن خارج از استان بود.
وی با بیان اینکه هرگونه قطع درختان جنگلی ممنوع و با متخلفین طبق قانون برخورد خواهد شد، اضافه کرد: گشت های اداره منابع طبیعی به صورت محسوس و نامحسوس مسیرهای ارتباطی شهرستان را زیر نظر دارند و با این گونه موارد برخورد می کنند.
عبدالله پور از دلسوزان طبیعت و جنگل خواست در صورت مشاهده هرگونه قطع درختان جنگلی و یا حمل چوب با خودرو، موضوع را به منابع طبیعی شهرستان سروآباد و یا شماره تلفن رایگان 1504 اطلاع دهند.
وی افزود: حمل زغال و چوب آلات جنگلی نیز ممنوع است و برای گونه هایی نظیر گردوی دست کاشت باید پس از بازدید توسط کارشناسان منابع طبیعی مجوز قطع صادر شود ضمن اینکه هر گونه جابجایی آن نیاز به مجوز حمل دارد در غیر این صورت مشمول کالای قاچاق خواهد شد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد اظهار داشت: هدف ما مبارزه با سودجویان و غارتگران جنگل هاست که حاضرند برای منفعت شخصی خود این سرمایه های با ارزش را قطع و به بهای ناچیزی به فروش برسانند.
وی یادآور شد: افراد سودجو از چوب درختان بید معمولا برای تهیه زغال، مصرف در کارگاه های صنایع چوبی مانند مبل، تخته نرد، میز و صندلی و در کارخانه های نئوپان سازی استفاده می کنند.
عبدالله پور ارزش ریالی این محموله قاچاق کشف شده را بیش از 10 میلیون ریال برآورد کرد و گفت: معمولا در بازار بهای واقعی این درختان را پرداخت نمی کنند در حالیکه ارزش آنها برای جلوگیری از فرسایش خاک میلیاردها ریال است.
به گزارش ایرنا، درختان جنگلی به سه دسته تقسیم می شود، دسته اول درختان بلوط، بنه، گلابی وحشی، افراکیکم، زالزالک و گونه های خود رویش مانند بید و چنار که دست کاشت نبوده و داخل عرصه های ملی رویش پیدا کرده اند قطع این نوع درختان ممنوع است و با متخلفان برخورد خواهد شد.
دسته دوم نیز درختان باغی و صنوبر دست کاشت هستند که قطع آنها مجاز است اما درختان دسته سوم مجاز به قطع مشروط مانند گردوی دست کاشت، چنار دست کاشت، درختان شکسته و باد افتاده و چوب آلات کهنه و پوسیده ساختمانی هستند که برای قطع نیاز به بازدید محل از سوی کارشناسان منابع طبیعی داشته و در صورتی که تشخیص داده شود دست کاشت بوده و خارج از اراضی ملی هستند مجوز قطع آنها با نظارت کارشناسان منابع طبیعی صادر و برای حمل آنها نیز گواهی حمل با مُهر زنده و مدت دار صادر می شود.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان با بیش از 50 هزار نفر جمعیت در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.