دولت نگران جوانان بیکار و افزایش فارغ التحصیلان

دولت از اشتغال به عنوان مهمترین مساله حال کشور نام می‌برد و وجود دو یا سه جوان بیکار در خانواده‌ها را نگران کننده می‌داند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، رییس جمهوری دو شب پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی از آمار اشتغال و وضعیت بیکاری با مردم سخن گفت و اعلام کرد که تا رسیدن به آمار خوب اشتغال فاصله داریم و تاکید کرد که اگر می‌خواهیم اشتغال افزایش یابد همه قوا باید دست به دست هم بدهند و سرمایه‌گذاری خارجی برای ایجاد اشتغال صورت گیرد.

روحانی با تایید افزایش تعداد دانشجویان دانشگاهی و فارغ التحصیلان گفت: جمعیت محصل دانشگاهی از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال گذشته به چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال جاری رسیده و روز به روز به آن افزوده می‌شود.

البته وی آمار اشتغال در چند سال گذشته را نسبتا مطلوب دانست و گفت: اگر از سال ۸۵ تا ۹۰ به آمارها نگاه کنیم اشتغال خالص و ثابت یکنواخت بوده و حدود ۱۴ هزار شغل ثابت هر ساله ایجاد شده است. امروز ۲۳ میلیون نفر از جمعیت ایران دارای شغل است در حالی که این میزان در دو سال گذشته ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده است.

رییس جمهوری با ابراز نگرانی از وجود جوانان بیکار در خانواده‌ها که توان مالی برای ازدواج و شروع زندگی ندارند افزود: ضرورت این مساله حیاتی ایجاب می‌کند که برای افزایش اشتغال برنامه مشخصی تدوین کنیم.

به گفته وی تنها ۵ کشور در طول دهه گذشته توانسته‌اند به طور متوسط ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کنند در حالی که آمار ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در کشور طی دو سال اخیر رقم بسیار بالایی است اما در این بین سالی یک میلیون نفر هم به جمعیت متقاضی شغل افزوده می‌شود بنابر این اگر سالی ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کنیم باز هم ۳۰۰ هزار نفر به جمع بیکاران کشور افزوده می‌شود.

به گزارش ایسنا، دولت یازدهم در مرداد سال ۱۳۹۲ سکان اداره کشور را به دست گرفت و از همان روزهای نخست، مهمترین دغدغه خود را معضل بیکاری و اقدام فوری برای حل آن عنوان کرد.

حتی در گزارش ۱۰۰ روزه‌ای که آن زمان تحت عنوان عملکرد خود به مردم داد اعلام کرد که کشور را در شرایطی تحویل گرفته که اقتصاد ایران با وضعیت آشفته‌ای به لحاظ بحران‌های سیاسی، تحریم‌های خارجی، رکود و تورم بالا، عدم رشد اقتصادی و ورشکستگی بنگاهها مواجه بوده است.

به زعم دولت تدبیر و امید، بیکاری میراثی به جا مانده از سالهای گذشته است که در مسیر دولت یازدهم قرار گرفته و این دولت باید تلاش کند تا فضای بازار کار را هموار کند.

حالا دولت در سال ۹۵ و پس از گذشت چهار سال با پیش‌بینی بسته‌های خروج از رکود، ساماندهی بازار کار، کاهش سود بانکی، کاهش نرخ تورم و تزریق نقدینگی به واحدهای نیمه تعطیل توانسته منحی رشد اقتصاد را کمی بهبود بخشیده و اقتصاد ایران را در سال ۹۵ به رشد ۷.۵ درصدی نزدیک کند.

هر چند که به اعتقاد کارشناسان، بازار کار ایران هنوز تحرک و پویایی لازم را به دست نیاورده و ایجاد این تحرک و برقراری تعادل میان نظام عرضه و تقاضا مستلزم یک انقلاب بزرگ است اما برخی صاحبنظران اجرای برجام و باز شدن فضای سیاسی و اقتصادی ایران و گسترش تعاملات با کشورهای جهان را در تحرک بازار کار داخلی موثر خوانده و ابراز امیدواری کرده‌اند که با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و بهبود فضای کسب و کار بازار کار نیمه جان کشور رونق تازه‌ای بگیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اوایل امسال در جلسه شورای عالی اشتغال که به ریاست دکتر روحانی برگزار شد، از تصویب طرح اشتغال فراگیر به منظور تک رقمی شدن نرخ بیکاری تا پایان سال ۹۶ خبر داد و گفت: این طرح با تمرکز بر بنگاههای خرد و کوچک در سراسر کشور به اجرا در می‌آید و دولت مصمم است با اجرای آن نرخ بیکاری را تک رقمی کند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که همواره با مساله اشتغال و دغدغه بیکاری مواجه است در این مدت تلاش کرده با آسیب‌شناسی وضعیت موجود و شناسایی ظرفیتهای مناطق مختلف، شرایط بازار کار را به سمت و سوی اشتغال مولد و پایدار سوق دهد؛ بر همین اساس توان و اهتمام خود را در جهت تدوین بسته‌های اشتغال و طرح‌های تکاپو، حرکت، ساماندهی فارغ التحصیلان، حمایت از کسب وکارهای خرد و خانگی و مشاغل روستایی و عشایری به کار بست تا دولت را در تحقق هدفگذاری اشتغال یاری دهد.

بر اساس آخرین آمارها نزدیک به چهار میلیون بیکار در کشور وجود دارد و بیش از ۴.۷ میلیون دانشجو نیز آماده ورود به بازار کار هستند. به گفته دولت سالانه یک میلیون متقاضی کار نیز به این جمعیت اضافه می‌شود که به نظر می‌رسد با توجه به حجم انبوه بیکاری در کشور و جلوگیری از پیامدهای نگران کننده آن باید اقدام فوری و تدبیری اساسی برای مقابله با آن اندیشید.

به گزارش ایسنا، تحلیلگران بازار کار می‌گویند هر یک درصد رشد اقتصادی ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند بنابر این اگر رشد ۷.۵ درصدی اقتصاد در سال ۹۵ را بپذیریم ایجاد ۷۰۰ هزار شغل در دولت یازدهم اتفاق افتاده و قابل توجه است.

هر چند پذیرش آمارهای رشد اقتصادی و ایجاد شغل برای جامعه قابل هضم نیست اما به گفته وزیر کار ملموس نبودن آن برای مردم ناشی از انباشت بیکاری از سال‌های گذشته است ولی این رشد واقعی است و در میان مدت اثر خود را در زندگی مردم می‌گذارد.

دولت در بودجه سال ۹۶ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد اشتغال پیش بینی کرده و منابعی از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته است. درصورتی که سال آینده اقتصاد ایران همچنان با رشد همراه باشد و اهداف اشتغال طرح تکاپو که مورد تاکید رییس جمهوری است، محقق شود ‌دولت به ایجاد یک میلیون شغل در سال دست یافته و طی سالهای ۹۶ تا ۹۷ دستاورد بهتری در زمینه اشتغال خواهد داشت.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید