به گزارش شنبه ایرنا در این گزارش که 6دی 95 منتشر شده نرخ مشارکت اقتصادی در این گروه سنی 38 و 8 دهم دصد و نسبت اشتغال 34 و 8 دهم درصد عنوان شده است.
همچنین بخش کشاورزی 18 و 8 دهم درصد ، صنعت 31 و 3 دهم درصد و خدمات 49 و 9 دهم درصد سهم اشتغال هرمزگان را به خود اختصاص داده اند.
نرخ بیکاری هرمزگان در جمعیت 15 ساله و بیشتر 10 و 2 دهم درصد ، نرخ مشارکت اقتصادی هرمزگان نیز برابر با 43 و 4 دهم درصد و نسبت اشتغال 39 درصد عنوان شده است.
بر اساس داده های گزارش مرکز آمار ایران کشاوری ، صنعت و خدمات به ترتیب 18 و 9 دهم درصد ، 31 و 3 دهم درصد و 49و 8 دهم درصد اشتغال هرمزگان را به خود اختصاص داده اند.
سهم اشتغال ناقص زمانی نیز در این فصل 6 و 2 دهم درصد عنوان شده این درحالی است که نرخ بیکاری کشوری 12 و 7 دهم درصد و نرخ مشارکت اقتصادی برابر با 44 و 1 دهم درصد عنوان شده است.
افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود که با وی نسبت خویشاوندی دارند کار می کنند (کارکنان فامیلی ، بدون مزد)، کارآموزانی که در دوره کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه محل کارآموزی انجام می دهند، یعنی مستقیم در تولید کالا یا خدمات سهیم هستند و فعالیت آنها 'کار' محسوب می شود. محصلانی که در هفته مرجع مطابق تعریف، کار کرده اند، تمام افرادی که در نیروهای مسلح به صورت کادر دائم یا موقت خدمت می کنند (نیروهای مسلح پرسنل کادر و سربازان، درجه داران، افسران وظیفه نیروهای نظامی و انتظامی) نیز به لحاظ اهمیتی که در فعالیت اقتصادی کشور دارند، شاغل محسوب می شوند.
آن دسته از فعالیت های اقتصادی (فکری و یا بدنی) که به منظور کسب درآمد ( نقدی و یا غیرنقدی ) صورت پذیرد و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت باشد، کار محسوب می شود.
تمام افراد ١٠ ساله و بیش تر (حداقل سن تعیین شده)، که در هفته تقویمی قبل از هفته آمارگیری (هفته مرجع) طبق تعریف کار، در تولید کالا و خدما ت مشارکت داشته (شاغل) و یا از قابلیت مشارکت برخوردار بوده اند (بیکار)، جمعیت فعال اقتصادی محسوب می شوند.
تمام افراد ١٠ ساله و بیش تر که در طول هفته مرجع طبق تعریف، در هیچ یک از دو گروه شاغلان و بیکاران قرار نمی گیرند، جمعیت غیرفعال اقتصادی محسوب می شوند.
افراد ١٠ ساله و بیش تر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می شوند.
شاغلان به طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق بگیران و خود اشتغالان می شوند.
ترک موقت کار در هفته مرجع با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق بگیران و تداوم کسب و کار برای خوداشتغالان، به عنوان اشتغال محسوب می شود.
نسبت اشتغال عبارت است از نسبت جمعیت شاغل ١٠ ساله و بیشتر (یا ١٥ ساله و بیشتر) به کل جمعیت ١٠ ساله و بیشتر (یا ١٥ ساله و بیشتر)، ضرب در 100.
3219 /6048
خبرنگار: عزت الله معمارباشی ** انتشار دهنده : خلیل تنیده

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.