به گزارش ایرنا، اقبال عباسی روز یکشنبه در جلسه شورای معادن چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: افق روشن توسعه اقتصادی این استان بعد از کشاورزی و گردشگری، اکتشاف، استخراج و فرآوری معادن نهفته درکوه های این خطه است.
وی از تاخیر در انجام طرح مطالعات و اکتشاف معادن با ارزش فلزی و گرانقیمت در مناطق شمال استان ابراز تاسف کرد و گفت: کشف سه پهنه فلزات گرانبها در مناطق شمالی استان در دستور کار است.
استاندار چهارمحال و بختیاری از استخراج و خام فروشی برخی معادن همچون سنگ مرمر و نمای ساختمانی بدلیل نبود زیرساخت و کارگاه فرآوری مناسب در استان ابراز نگرانی کرد و افزود: در صورت ایجاد امکانات فرآوری محصولات معادن موجب تولید ثروت و ماندگاری ارزش افزوده آن در منطقه می شود.
نماینده مردم اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سیاست و متمرکز شدن درآمد و اقتصاد کشور به منابع نفت و گاز در گذشته، موجب کمرنگ شدن توجه دولتمردان و بخش خصوصی به استخراج و بهره برداری بخش ذخایر غنی معدن و فرآوری آنها شده است.
علی کاظمی باباحیدری تصریح کرد: بسیاری از منابع معدن به عنوان پتانسیل و ثروت زیر خاکی در مناطق مختلف کشور و در این استان دست نخورده باقی مانده که نیاز به تبدیل آنها به ثروت ملی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه میزان ذخایر معدنی این استان را 980 میلیون تن برآورد کرد و گفت: سالانه تنها 5 میلیون تن از آن استخراج و برداشت می شود.
سید نعیم امامی اظهار کرد: تعداد 177 معدن در استان وجود دارد که زمینه اشتغال یکهزار و 850 نفر و درآمد متوسط سالانه 280 میلیارد ریال را فراهم می کند.
امامی افزود: 133 معدن سنگ لاشه، 2 معدن سنگ نما، سه معدن سلیس، چهار معدن سنگ گچ، یک معدن خاک نسوز و از مابقی معادن سنگ های تزیینی و نما و مواد اولیه سیمان استخراج می شود.
6199/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.