به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام روز سه شنبه در دیدار جمعی از کارگران به مناسبت هفته کارگر افزود:متولیان کار و کارگری باید به گونه ای باشند که امنیت شغلی به طور کامل برای کارگر ایجاد بشود و کارفرما نیز شوق و ذوق ایجاد کار و اشتغال را داشته باشد .
به گفته وی، اگر به کارفرما فشار بیاید آسیب اش را کارگر می بیند زیرا کارفرما کنار می رود و پولش را جای دیگر مصرف می کند و جاهای دیگر سرمایه گذاری می کند و خودش را گرفتار این مسائل نمی کند و در نتیجه کارگر و نیروی کار ضرر می کند و به کارگر فشار بیاید بنابراین حتما باید دوجانبه دیده شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرکرد نکونام ادامه داد: باید فضایی ایجاد بشود که در این فضا هم کارگر نشاط داشته باشد و حقش به طور کامل حفظ شود و هم کارفرما شوق و ذوق اشتغال آفرینی و سرمایه گذاری در این مساله داشته باشد و اینها همه قانون نیست زیرا نوع تعامل، برخورد ها ، صحبت ها و راهنمایی ها بسیار نقش دارد ضمن این که قوانین هم بسیار مهم هستند.
نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه باید از کسانی که دارای خلاقیت و ابتکارند در مجموعه های کارگری هستند حمایت بشود، گفت: ما در کشور به شدت نیازمند خلاقیت، ابتکار و نوآوری در روند اقتصادیمان هستیم، بنابراین باید انسان های خلاق و نوآور را شناسایی و تشویق کرد و امکانات در اختیار آنان قرار داد و این روند باید به طور گسترده باشد که خلاق ها ،مبتکرها و فن آورها احساس کنند که میدان دارند تا این روحیه خلاقیت در همه عرصه ها گسترش پیدا بکند و جایگاه باز کند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام با اشاره به اینکه اختلاف بین کارگر و کارفرما به طور کامل غیرطبیعی است، عنوان کرد: اگر بین کارگر و کارفرما اختلاف باشد هم کارفرما ضرر می کند و هم کارگر ، پس نباید اختلاف باشد و باید فضایی به وجود بیاوریم که هر دوی این ها با همدیگر در اوج محبت و اعتماد باشند و کارگر کاملا به کارفرمایش اعتماد داشته باشد که بداند حق را رعایت می کند و کارفرما نیز به طور کامل به کارگرش اعتماد داشته باشد که بداند حق کار را ادا می کند تا فضای کار رونق پیدا بکند در غیر این صورت اگر اختلافات همیشه باشد نتیجه اش این است که هم کارآفرینی و کارگر ضرر می کنند و هم سرمایه گذاری آسیب می بیند بنابراین هر چه بتوانیم اختلافات را کاهش دهیم به نفع کار و کارگری و فضای تولید است.
امام جمعه شهرکرد اظهار کرد: معیشت و یک زندگی متوسط فقط با دستمزد و حقوق و حمایت های موردی از اقشار کم درآمد شکل نمی گیرد زیرا اینها مقعطی هستند و باید دولتمردان ما یک فضای اقتصادی سالم به وجود بیاورند.
نکونام افزود: یکی از مشکلات امروز این است که متولیان اقتصادی جامعه یک برنامه ریزی درست و ساماندهی شده و حساب شده را ندارند که یکی از مقوله های عمل نکردن به اقتصاد مقاومتی است که باید اقتصاد مقاومتی و حمایت همه جانبه و به عرصه آوردن تمام عیار امکانات داخلی و جلوگیری از واردات و مساله قاچاق مورد توجه قرار بگیرد.
نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: اینها کار بسیار مهمی است که دولت باید روی این معنا متمرکز شود هر چند ورودهایی پیدا کرده اند و گام هایی برداشته شده است اما باید متولیان اقتصادی در این معنا کار اساسی انجام بدهند که درآمد خود به خود بالا برود زیرا درآمدی که بخواهند با فشار و با حمایت بالا و با یک سبد کالا و سبد حمایتی بالا بیاورند مقطعی است.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: باید یک آرامشی در اقتصاد جامعه و درآمد عمومی جامعه به وجود بیاید و لازمه اش این است که باید با عقلانیت، با تدبیر و حاکم کردن اقتصاد مقاومتی یک فضای عمومی و آرام در اقتصاد جامعه به وجود بیاورند.
وی با تبریک ایام ماه شعبان، گفت: اگر ماه شعبان را خوب درک کردیم یک کارفرما و کارگر متعهد می شویم و همه زندگیمان حساب و کتاب خواهد داشت و کاری می کنم که خدا راضی باشد.
امام جمعه شهرکرد ادامه داد: انتظار این است که در همه جا هم متولیان کار، هم دولت، هم کارفرماها، هم کارگران و هم عرصه های کار فضای متعهدانه باشد و حق، تعهد، ایمان ، اتحاد و خداباوری حاکم باشد هرچند گاهی ما این ها را گوهر نایاب می دانیم که گیر نمی آیند ولی قطعا محقق می شود.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه مراجعه برای اشتغال خیلی زیاد و یکی از معضلات کشور بیکاری است، افزود: این معضل باعث شده است تا همه ما از بنده ای که هیچ کاره هستم و در این معنا چیزی دستم نیست تا شما که هر کدام به نوعی کارهایی دستتان است ارباب رجوع داشته باشیم و به ما مراجعه کنند.
حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: انتظار است که وقتی کسی مراجعه کرد حداقل راهنمایی درست صورت گیرد و به صرف ثبت نام نباشد که طور مثال نامه ای از دفتر امام جمعه یا استانداری یا جای دیگر آورده باشند و بگویید اسمت را در نوبت می نویسیم اما ممکن است گاهی او را راهنمایی کنیم که کار آن نیست که حتما استخدام بشود و پشت میز بنشیند بلکه انواع عرصه های کار وجود دارد که به طور مثال تعاونی شکل بدهد و تعدای را جمع بکند و راهنمایی کنیم که یاس و ناامیدی بر افراد حاکم نشود که مطالبه بکنند و سرخورده شوند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در کشور 10 میلیون کارگر تحت پوشش بیمه وجود دارد، اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری 99 هزار کارگر تحت پوشش بیمه هستند.
وی با بیان اینکه گارگران قشری تأثیرگذار در جامعه هستند، افزود: کارگران موتور محرک در توسعه صنعت و اقتصاد کشور هستند.
حفیظ الله فاضلی با اشاره به شعار سال 97، اضافه کرد: حمایت از کالای ایرانی به‌معنای حمایت از کارگر، کارفرما، اشتغال، توسعه اقتصادی ارتقای کیفیت کالا و مصرف‌کننده ایرانی است.
وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری 20 درصدی در رتبه اول کشوری قرار دارد، ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغال پنج طرح با اعتبار 552 میلیارد تومان در استان اجرا می‌شود.
وی اضافه کرد: ایجاد تعاون‌های روستایی، به‌کارگیری کارورزان، اشتغال فراگیر، روستایی، عشایری از جمله این طرح‌ها است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از انتخاب 21 هزار کارگر نخبه در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه نخستین کارگر نخبه کشور در بخش کشاورزی یکی از کارگران استان است.
در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان به بیان شاخص ترین مشکلات و دغدغه های صنفی خود پرداختند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.