به گزارش ایرنا، از سال 88 تاکنون همزمان با عید نوروز با اجرای طرح آرامش بهاری، امامزادگان و بقاع متبرکه کشور پذیرای مسافران و زائران نوروزی می شوند و در این مدت هر سال با انجام نوآوری هایی در زمینه استفاده بهتر از ظرفیت بقاع متبرکه اقداماتی انجام گرفته است.
ارتقای سطح معرفتی مردم و ایجاد فضای معنوی، خدمات رسانی به مردم در عرصه اسکان و پذیرایی در ایام تعطیلات نوروز، ارائه مشاوره چهره به چهره، پرسش و پاسخ، اجرای برنامه هایی برای کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقه کتابخوانی، اقامه نماز جماعت و ویژه برنامه تحویل سال از مهمترین برنامه های طرح آرامش بهاری است.
چهارمحال و بختیاری 101 امامزاده و بقعه متبرکه دارد که نوروز امسال طرح آرامش بهاری در 45 بقعه در حال برگزاری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در قالب طرح آرامش بهاری، خیمه های معرفت در 18 بقعه متبرکه استان شامل امامزادگان حلیمه وحکیمه خاتون شهرکرد، عزیزاله شهرکیان، سیدبهاءالدین محمد شیخ شبان، باباپیراحمد، علی اکبر نافچ، حیدر نقنه، حمزه علی بلداجی، سید سعید چلیچه، حیدرابن مالک باباحیدر، محمدبن علی منجرمویی راه اندازی شده است.
حجت الاسلام مرتضی عزیزی ادامه داد: همچنین این خیمه های معرفت در امامزادگان سید محمد بارده، سید محمدغرب شهرکرد، قیس وشیس، سید سلطان زرین درخت، احمد ارمند، جعفر شیاسی، محمد اکبر دستگرد و علی ابن احمد دهنو میزبان گردشگران نوروزی است.
وی با بیان اینکه 30 مبلغ دینی در خیمه های معرفت مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: از این تعداد 25 مبلغ اعزامی از قم و 5 مبلغ بومی به نشر معارف اسلامی، باور‌های دینی و آموزش سبک زندگی اسلامی و تبلیغ فرهنگ وقف می پردازند.
عزیزی با بیان اینکه از ابتدای نوروز تاکنون در حدود 300 هزار زائر از بقاع متبرکه استان دیدن کردند، افزود: امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون، امامزاده حمزه علی بلداجی، سیدمحمد بارده، سید بهالدین شیخ شبان و محمد ابن علی منجرمویی لردگان بیشترین تعداد زائران را داشته اند.
اما مسافران نوروزی در کنار معرفت افزایی در امامزادگان استان می توانند به سیاحت نیز بپردازند و از فضاهای تفریحی و طبیعی پیرامون بقاع متبرکه استفاده کنند که به معرفی تعدادی از امامزادگان استان پرداخته می شود:

** امامزاده حمزه علی بلداجی
بقعه باشکوه این امامزاده در 5 کیلومتری شمالغرب بلداجی در نزدیکی روستای کلبی بک در بالای کوهی مرتفع با چشم انداز زیبا و دیدنی واقع شده است. این زیارتگاه از مهمترین بقاع متبرکه استان است و قدمت آن به دوره تیموریان بازمی گردد. این بقعه در زمان صفویه تجدید بنا شده و در دوره های بعدی تا سالهای اخیر نیز بارها مرمت و بازسازی شده است. این بنا در فروردین سال 1382 تحت شماره 8225 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است.
به واسطه جایگاه طبیعی و آب و هوای مطبوع و دیگر جاذبه های اطراف آن همه ساله از اوایل سال تا پایان شهریور ماه هزاران گردشگر از درون و بیرون استان به این زیارتگاه سفر می کنند. گاه در فصل تابستان اردوگاهی با حدود 40 هزار چادر در این مکان برپا می شود.

** امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون
بقعه این 2 امامزاده از بناهای قدیمی و تاریخی شهرکرد به شمار می رود و در هسته مرکزی و بافت قدیمی شهر قرار دارد. با اینکه از بانیان اولیه این امامزاده تاریخ و سندی دقیقی در دست نیست اما از مندرجات کتابهای تاریخی و آثار تاریخی و قبرهای و ساختمان های اطراف می توان دریافت که این اثر تاریخی و مذهبی مربوط به دوره اتابکان لرستان بوده است و آنها نیز در عمران آن همت گمارده اند.
بنای این امامزاده شامل بخش های مختلفی چون ایوان ورودی، سردر، هشتی، صحن، ایوان اصلی، بقعه و بناهای الحاقی است.
به لحاظ دارا بودن ویژگی های معماری و تاریخی این بنا به شماره 2589 در تاریخ 27 بهمن سال 78 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

** امامزاده باباپیر احمد
بقعه این امامزاده در 10 کیلومتری شهر سامان و در کنار زاینده رود واقع شده است. بنا متعلق به دوره صفویه و شامل ایوان،گنبد، ضریح و صحن می باشد.
طرح جامع این بقعه در دست اجراست و به جهت واقع شدن بقعه در میان باغات میوه و رودخانه زاینده رود باعث شده زائران و گردشگران زیادی جهت زیارت و سیاحت به این محل زیبا سفر کنند.

** امامزاده بهاء الدین محمد شیخ شبان
بقعه این امامزاده در 44 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. بنا متعلق به دوره صفویه و شامل گنبد، ایوان، گلدسته، حرم، صحن و زائرسراست. در وسط بقعه ضریح بسیار عالی از جنس طلا و آب نقره نصب است. چنانچه در کتاب شجره طیبه در انساب سلسله سادات شیخ شبان اشاره شده است نسب شریف امامزاده با هشت واسطه به امام موسی کاظم (ع) منتهی می شود.

** امامزاده محمدعلی منجرمویی لردگان
آستان باشکوه امامزاده در روستای منجرمویی در 10 کیلومتری شهر لردگان در میان قبرستان عمومی قرار دارد. بنای ساختمان بقعه بصورت هشت ضلعی است. از چهار طرف درب دارد اما درب اصلی آن از جانب شرق است.
در جنوب بقعه شبستان بزرگی به مساحت تقریبی 300 مترمربع قرار دارد و در طبقه پایین این شسبتان چندین حجره جهت زوار به عنوان زائرسرا در حال ساخت است.
امامزاده محمد اکبر دستگرد، امامزاده شاهزاده عزیزالله شهرکیان، امامزاده جعفر شهرستان اردل، امامزاده سبزه پوش غرب شهرکرد، نظرگاه مادر و دختر، امامزاده علی بن احمد (باباگردالو) شهرستان بروجن، امامزاده بی بی شاه منظر، امامزاده سیدعلی اکبر نافچ، امامزاده خاتون گوشه، امامزاده حیدرابن مالک اشتر شهرستان فارسان، امامزاده ابراهیم (گردوعلیا) شهرستان کوهرنگ و امامزاده سیدعیسی روستای سرآقاسید از دیگر امامزادگان و بقاع متبرکه استان به شمار می رود که مسافران نوروزی می توانند در این اماکن، آرامش بهاری را در قالب زیارت و سیاحت تجربه کنند.
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.