به گزارش ایرنا، در برخی از نقاط گردشگری ، اگرچه چشمه ها خشک شده بود یا آب روانی مانند گذشته وجود نداشت، اما تعدادی از گردشگران روز طبیعت، با وجود یادآوری به آنها، زباله های خود را در دل طبیعت جا گذاشتند.
اگر چه کار پسندیده ای از سوی شهرداری سامان در چهارمحال و بختیاری برای جمع آوری سبزه های نوروزی در مبادی ورودی این شهر انجام شد، اما چند نفر از گردشگر سبزه های خود را به آب انداختند سپس محل اقامت خود را ترک کردند.
برخی از گردشگران روز طبیعت نیز ظروف پلاستیکی نوشابه یا دوغ یا آب معدنی را در کنار درختان یا مزارع مردم رها کرده بودند.
بارها متخصصان و کارشناسان محیط زیست و دوستداران زیست محیطی اعلام کرده اند که ظروف پلاستیکی به سختی در طبیعت تجزیه می شوند و وجود آنها باعث صدمه دیدن طبیعت می شود.
براساس عقیده کارشناسان، سوزاندن یک بطری نوشابه خانواده، 57ماده شیمیایی را در هوا آزاد می کند و تحقیقات نشان می دهد به طور تقریبی 16 درصد وزن زباله ها پلاستیک است، که حدود 35 تا 40 درصد از حجم زباله را به خود اختصاص داده است.
به گفته کارشناسان، زمانی که مواد پلاستیکی در هوای باز و آزاد دور ریخته می شود و یا حتی در محل دفن زباله ها ریخته می شود صدها سال طول می کشد تا تجزیه شود.
پلاستیک، پسماندی است که از لحاظ انرژی بسیار با صرفه عمل می کند و این در حالی است که انرژی خیلی کمتری برای ساخت یک بطری پلاستیکی نسبت به ساخت بطری شیشه ای مصرف
می شود.
از آنجایی که پلاستیک ها سبک هستند، انرژی کمتری برای حمل و انتقال آنها مصرف می شود، گرچه پلاستیک ها بطور کلی سبک هستند، ولی دفع آنها در محل های دفن زمینی، گزینه خوبی نیست.
به گزارش ایرنا،امسال نیز مانند چند سال اخیر بیشتر مردم در سیزده بدر از ریختن زباله به خصوص ریختن بطری های پلاستیکی به صورت جدی خودداری کردند، اما تعدادی انگشت شمار نیز اقدام به ریختن زباله های پلاستیکی در محیط زیست کردند.
از سوی دیگر بی مبالاتی و بی دقتی چند نفر از گردشگران سیزده بدر، باعث آتش گرفتن باغ یکی از کشاورزان در بخش گندمان بروجن شد.
محمد آقایی بخشدار گندمان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: نزدیک به یک هکتار از درختان کبوده یکی از باغداران روستای حسین آباد این بخش آتش گرفت که بدون درنگ با حضور سه دستگاه خودرو آتش نشانی این آتش سوزی مهار شد.
بخش گندمان در 70کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و تالاب بین المللی گندمان در این بخش است.
امسال نوروز بیش از 133 هزار نفر در اقامتگاه ‌های چهارمحال و بختیاری اقامت کردند و بیش از 600هزار نفر در جاده های استان تردد کردند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.