شهرام احمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از سال 87مطالعات راه اندازی مرکز مدیریت پسماند کارخانه و واحدهای تولیدی استان از سوی اداره کل محیط زیست در چهار نطقه انجام شد.
وی ادامه داد:پیگیری راه اندازی محل مدیریت اصولی پسماند در این مکان ها با مشکلات اجتماعی و اعتراض مردم محلی مواجه شد.
احمدی تصریح کرد: اکنون با پیشنهاد و درخواست بخش خصوصی برای تعیین محلی مبنی بر مدیریت پسماندهای صنعتی، تعدادی از کارشناسان و دستگاه های مربوطه در حال بررسی این محل هستند.
احمدی وسعت این مکان را حدود10هکتار عنوان کرد.
وی از ذکر مکان دقیق این محل خودداری کرد و افزود: تلاش شده این مکان در جوار واحدهای صنعتی مستقر شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر نحوه دفع پسماندهای صنعتی در استان تا زمان بهره برداری از این مرکز اظهار کرد: به دلیل فعالیت سنگ شکن ها در چهارمحال و بختیاری، بیشتر زباله های کارخانه و واحدهای تولیدی استان را خاک شامل می شود که جز کوچکی از آلاینده هاست.
وی ادامه داد: پسماندهای صنعتی نیز به مرکز مدیریت دفع پسماند استان های همجوار ارسال می شود.
به گزارش ایرنا، پسماندها به پنج دسته عادی، کشاورزی، صنعتی، عفونی(بیمارستانی) و ویژه (نظیر مواد برنده و قابل اشتعال و انفجار )تقسیم بندی می شود.
مسئولیت دفع پسماندهای عادی در شهرها به عهده شهرداری ،در روستاها به عهده دهیاری ها و در خارج از حریم شهر و روستا به عهده بخشداری هاست.
همچنین واحدهای تولیدی مکلف به دفع زباله های کشاورزی خود هستند.
اما نکته قابل توجه دفع پسماندهای صنعتی است که جزو آلاینده های مهم محیط زیست به شمار می روند.
در این موارد راه اندازی مکانی برای دفع اصولی پسماندها نظیر جداسازی و تفکیک عوامل خطر آفرین ازعادی و یا بازیافت برخی موارد نظیر پسماندهای الکترونیکی که به نوعی می تواند زمینه اشتغالزایی و درآمد آفرینی نیز داشته باشد ضروری است.
به گزارش ایرنا، در دیدار اخیرمسئولان اقتصادی چهارمحال و بختیاری از واحدهای تولیدی شرکت شهرک های صنعتی شهرکرد و جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، نبود محل دفع پسماندهای صنعتی در استان به عنوان یکی از معضلات شرکت شهرک ها مطرح شد.
چهارمحال و بختیاری نزدیک به دو هزار واحد صنعتی فعال دارد.
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.