به گزارش ایرنا، شاهرخ پارسا چهارشنبه شب به خبرنگاران تاکید کرد: سال آبی 1397 – 1396 در شرایطی آغاز شد که خشکسالی و م بارشی از سال 1387 – 1386 در این استان به مدت 10 سال پیاپی ادامه داشته و در مناطق مختلف شاهد کاهش بارش نسبت به میانگین بلند مدت و افزایش دما بوده ایم.
وی افزود: بارش های موثر امسال با تاخیر حدود یک ماه برای مناطق غرب و جنوب و حدود سه ماه برای مناطق شمال شرق و شرق چهارمحال و بختیاری آغاز شده است.
پارسا تصریح کرد: میانگین بارش های چهارمحال و بختیاری نسبت به سال قبل 69 درصد و نسبت به میانگین بلند مدت 73 درصد کاهش دارد.
وی یادآور شد: هم اینک 97 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی بسیار شدید و 3 درصد با خشکسالی شدید مواجه است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: میانگین کمبود بارش چهارمحال و بختیاری از یکم مهر 1386 تا 25 بهمن 1396 یکهزار و 296.3 میلیمتر کاهش دارد.
پارسا تاکید کرد: یکهزار و 923 کیلومتر مربع از مساحت حوضه آبریز زایند رود در چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
وی افزود: میانگین کمبود بارش در این حوضه از سال 1386 تا شهریور 1396 بیش از یکهزار و 347 میلیمتر است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: از این رو در سال های اخیر خشکسالی های مداوم باعث کمبود حجمی بارش برابر 2 میلیارد و 590 میلیون متر مکعب در این بخش از حوضه شده است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: این استان در رتبه 6 استان های خشک کشور قرار دارد.
وی افزود: میانگین دمای زمستان امسال چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته 7 دهم سانتیگراد و در مقایسه با مدت مشابه بلند مدت 3.8 درجه سانتیگراد افزایش داشته است.
وی افزود: سطح ایستایی آب در چهارمحال و بختیاری به طور میانگین 35 متر پائین رفته است.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طولانی شدن خشکسالی در دهه اخیر این استان باعث شیوع پیامدهای منفی فراوان خواهد شد.
پدیده خشکسالی در یک دهه گذشته باعث شده تا بسیاری فعالیت های تولیدی چهارمحال و بختیاری به ویژه در حوزه دامپروری، کشاورزی، شیلات، باغداری و غیره با مشکل مواجه شود.
هم اینک آب مورد نیاز بسیاری واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی چهارمحال و بختیاری به صورت سیار و از طریق تانکر آبرسانی می شود.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7362/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.