به گزارش خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین ، مهندس هاشمی نیا در نشست مطبوعاتی با اشاره به برخی عوامل خطرو علت شیوع بیماری های مزمن همچون فشار خون، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و سکته های قلبی و مغزی و تاکید بر لزوم اصلاع شیوه زندگی افراد به نقش رسانه ها در ارتقاء سواد سلامت جامعه اشاره داشت.
وی تصریح کرد: این معاونت با هدف جلب مشارکت های مردمی و تاکید بر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت افراد فعالیت خود را به مدت دو سال در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز و از بهمن ماه سال گذشته به طور رسمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد آغاز به کار کرده است.
مهندس هاشمی نیا گفت: اقدامی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای ساختارمند کردن دو موضوع محوری و مهم نظام سلامت کشور، یعنی مشارکت‌های اجتماعی و همکاری‌های بین‌بخشی، با تشکیل معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، انجام داد، می‌تواند منشا برکت و خیر برای نظام سلامت کشور باشد.
وی افزود: همان طور که متخصصان نظام سلامت، اذعان دارند، ۷۵ درصد عوامل موثر بر سلامت را عوامل اجتماعی، تشکیل می‌دهند به همین دلیل، مهم است که برای هدایت و جهت‌دهی این عوامل به سمت بهبود، نظام سلامت، ساختاری را طراحی کند تا بتواند از این ظرفیت‌ها بهره لازم را برد.
وی اضافه کرد: در سال‌های گذشته، این مباحث بیشتر قائم به افراد بوده تا به ساختار، لذا در مقاطعی بحث‌های مربوط به مشارکت و همکاری‌های بین‌بخشی پررنگ می‌شد و اولویت پیدا می‌کرد و در مقاطعی، مباحث مربوط به مشارکت‌های اجتماعی و همکاری‌های بین‌بخشی، تحت الشعاع موضوعات دیگر قرار می‌گرفت.
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: به نظر می‌رسد، این الگو (تشکیل معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت) می‌تواند، مدلی مناسب برای تکمیل و تداوم طرح تحول سلامت و همچنین الگویی مطلوب، برای نظام‌های سلامت منطقه و دنیا باشد.
مهندس هاشمی نیا افزود: از این رو معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از بهمن ماه سال ۹۵ فعالیت خود را بطور رسمی آغاز و ضمن همکاری ومشارکت در برگزاری همایش های آموزشی و فرهنگی در راستای آگاهی بخشی به عموم مردم و جلب مشارکت های مردمی برای اجرای هرچه بهتر برنامه های کلان حوزه سلامت وارد عمل شده است.
به گفته وی، همچنین این معاونت در مدت کوتاه فعالیت خود نسبت به جمع آوری لیست نیازمندیهای دانشگاه، و تهیه بانک اطلاعاتی موسسات و سمن های حوزه سلامت و آسیب های اجتماعی و تشکیل شورای پیام رسان سلامت دانشگاه ها، سازمان ها و نهادهای دولتی استان و اندیشگاه سلامت استان و تشکیل و راه اندازی خانه مشارکت مردم در سلامت استان، تشکیل کمیته دیده بانی سلامت ، تهیه نیم رخ سلامت استان اقدام و با فراهم نمودن زمینه تدوین برنامه جامع سلامت استان نسبت به ارتقاء سطح سلامت جامعه و داشتن جامعه سالم، با نشاط و مولد انجام وظیفه می نماید.
وی در ادامه با اشارره به نقش کلیدی رسانه ها در ارتقاء سلامت جامعه، برای دریافت هرگونه پیشنهاد و نظر در راستای اجرای بهتر برنامه های معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اعلام امادگی کرد و خواستار همکاری بیشتر رسانه های استان برای آگاهی بخشی به مردم و کمک به ترویج فرهنگ خود مراقبتی شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 854240
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.