به گزارش ایرنا، اقبال عباسی روز سه شنبه در شورای تخصصی آرد و نان استان اظهار کرد: این کمیته متشکل از نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره استاندارد، تعزیرات حکومتی، فرمانداری ها و مراکز بهداشت تشکیل شود.
وی گفت: این کمیته باید بصورت دوره ای از کارخانه و واحدهای تولید آرد دیدن کند و برای جلوگیری از هرگونه تقلب در فرآیند تولید، کیفیت و رطوبت گندم دریافتی و رطوبت محصول نهایی را آزمایش و بررسی کند.
عباسی همچنین، بازرسی از نانوایی ها برای پخت نان با کیفیت را از دیگر وظایف این کمیته برشمرد و افزود: نانوا موظف به حضور همیشگی در نانوایی است در غیر اینصورت مباشر وی باید علاوه بر داشتن گواهی فعالیت و کارت بهداشتی آموزشهای لازم را فراگرفته باشد.
عباسی ادامه داد: در بازرسی ها باید کارگرانی که آموزشهای لازم را ندیده اند شناسایی و با همکاری اتحادیه و سازمان آموزش فنی و حرفه ای آموزشهای تخصصی به آنان ارائه شود ، درغیر اینصورت سازمان صنعت، معدن و تجارت از صدور مجوز برای افراد غیر آموزش دیده و فاقد گواهی خودداری کند.
وی با بیان اینکه قیمت گذاری نان در برخی نانوایی هایی که بدون سهمیه دولتی آرد فعالیت دارند باید قانونی باشد، افزود: با بهره گیری از قیمتهای تعیین شده استانهای همجوار، سقف قیمتی نیز برای نانوایی های آزاد پز و چند منظوره( بربری،سنگک و تافتون) تعیین شود.
عباسی ادامه داد: با توجه به توجیه و سود بالای اقتصادی در اینگونه نانوایی ها، از مسئولان مرتبط با حوزه آرد و نان انتظار می رود در ترویج و تبلیغ فرهنگ راه اندازی واحدهای بیشتری از نانوایی های چند منظوره کوشاتر از گذشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: از آنجا که کارخانه های آرد سازی چهارمحال و بختیاری با حدود 33درصد ظرفیت فعالیت دارند تولید آرد به شیوه اصولی و استاندارد آن مقرون به صرفه نیست، از این رو احتمال تقلب در برخی از این واحدها باید به دقت بررسی شود.
استاندار چهارمحال و بختیاری کیفیت پایین گندم و آرد ناخالص تولیدی برخی کارخانه ها را از عوامل تولید نان بی کیفیت عنوان و بیان کرد: در این موارد نانوا برای عمل آوری خمیر و تولید نان ،ناگزیر به استفاده از مواد شیمیایی می شود که برای سلامت مردم مضر است.
استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین با بیان اینکه حدود 10درصد از آرد مصرفی استان بین عشایر توزیع می شود تصریح کرد: از آنجا که پخت و مصرف این میزان سهمیه در بین عشایر محتمل نیست، این مورد نیز نیازمند بررسی و پیگیری برای جلوگیری از فروش آرد عشایری و دولتی به نانوایی های شهری و روستایی است.
به گزارش ایرنا، مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسه میزان گندم خریداری شده امسال از کشاورزان از سوی این شرکت را 67هزار و 46تن عنوان کرد و افزود: 27هزار و 500تن از این میزان در سیلوهای شرکت غله و خدمات بازرگانی و مابقی توسط مباشران این شرکت نظیر اتحادیه و تعاونهای روستایی خریداری و نگه داری می شود.
کیقباد قنبری با بیان مصرف سالانه 100هزارتن گندم در استان اظهار کرد: نیاز مازاد بر گندم خریداری شده از خارج استان تامین می شود.
وی در پیوند با اقدامات شرکت غله برای تامین گندم با کیفیت اظهار کرد: از آنجا که گلوتن و پروتئین گندم های دیم چهارمحال و بختیاری پایین است شرکت غله با خریداری و مخلوط کردن گندم استانهای خوزستان ، گلستان و فارس این نقیصه را رفع می کند.
قنبری همچنین افزود: برای ارتقای کیفیت نان تولیدی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای تاکنون برای 200نفر از واحدهای نانوایی و 100نفر از ناظران بهداشتی استان دوره های آموزشی برگزار شده که تداوم این دوره ها نیازمند تامین اعتبار است.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست از فعالیت 9کارخانه تولید آرد در استان با تولید 23هزارتن آرد در ماه خبرداد و افزود: چهار تعداد از این کارخانه ها، تامین کننده بخشی از نیاز آرد دیگر استان ها نیز هستند.
نعیم امامی با بیان اینکه کارخانه های تولید آرد استان بین 30تا60درصد ظرفیت در حال فعالیت است افزود: برای مقرون به صرفه بودن تولید آرد و جلوگیری از عرضه مازاد این محصول، در سالهای اخیر تنها یک مجوز جدید منوط به عدم تخصیص آرد دولتی در منطقه بن و سامان صادر شده است.
نعیم امامی در ادامه از انجام 10هزار و 503مورد بازرسی بر عملکرد واحدهای تولید نان و آرد از ابتدای امسال تا اوایل ماه جاری خبردادو افزود: در جریان این دیدارها، 249مورد پرونده تشکیل و 273مورد تقلب و تخلف در قالب کم و گران فروشی و موارد غیر بهداشتی کشف و شناسایی شده است.
وی اظهار کرد: در این مدت در سطح چهارمحال و بختیاری شکایات عمده ای برای کیفیت نان گزارش نشده و از نیمه دوم امسال کیفیت این محصول در استان رو به بهبود بوده است.
چهارمحال و بختیاری دارای 9 شهرستان با 900هزار نفر جمعیت است.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
8125/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.