سید طاهر نوربخش روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: برای اجرای طرح احیای این تعداد رشته قنات دارای اولویت، افزون بر 5 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی سال جاری هزینه و حدود 500 هکتار از اراضی کشاوری زیر دست سیراب می شود.
وی افزود: از مجموع 841 رشته قنات در چهارمحال و بختیاری در پی پدیده خشکسالی‌های چند سال اخیر در منطقه، یک سوم از این قنات‌ ها کامل خشک و مابقی بین 40 تا 80 درصد کاهش آبدهی داشته است.
به گفته وی برای مرمت و لایروبی 150 رشته قنات کم آب دیگر در استان 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امسال تنها 6 میلیارد ریال آن محقق شده است.
مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه 17 درصد آب 140 هزار هکتار اراضی این استان از قنات ها تامین می شود، تصریح کرد: 280 رشته قنات طی سه سال گذشته بدلیل خشکسالی و افزایش بی رویه استفاده از آب های زیرزمینی خشک شده است.
وی تنها راه حل برای خروج از بحران آب بخش کشاورزی را مدیریت در مصرف آب و اجرای دقیق سیستم آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و گفت: این استان در اجرای سیستم آبیاری نوین چهارمحال و بختیاری با اجرای بیش از 54 هزار هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار در کشور رتبه دوم را دارد.
سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلاتی تولید می شود و سطح زیرکشت استان 270 هزار هکتار با 66 هزار بهره بردار است.
خبرنگار: مرتضی شاهوردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
6199/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.