به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر محسن آذر پور  افزود: در چهارمحال و بختیاری در حال حاضر طبق آمار موجود تا پایان سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۳۸۱۰ نفر بیمار مبتلا به دیابت شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته اند با توجه به این تعداد بیمار شناسایی شده شیوع دیابت در استان در کل جمعیت ۵/۱ درصد می باشد که فاصله نسبتاً زیادی با شیوع دیابت در کشور ( حدود ۵٪ ) دارد و با تشدید فعالیتهای بیماریابی در قالب برنامه ایراپن(مجموعه مداخلات اساسی بیماری های غیر واگیر در نظام مراقبت های بهداشتی اولیه ایران) امیدوار هستیم به زودی شاهد افزایش بیماران شناسایی شده مبتلا به دیابت در سطح استان باشیم.


وی تصریح کرد: حداقل مورد انتظار بیمار دیابتی در چهارمحال و بختیاری حدود ۵۰ هزار بیمار می باشد که با انجام برنامه های غربالگری انتظار می رود در شناسایی این بیماران تسریع گردد.


به گفته وی، شیوع دیابت در گروه سنی بالای ۳۰ سال و در زنان بیشتر از مردان می باشد و جمعیت شهری بیشتر از روستایی ها به دیابت مبتلا می باشد.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: روند صعودی ابتلا به دیابت در جهان مسئولان بهداشتی نهادهای بین المللی از جمله WHO را بر آن داشته است تا با فراهم نمودن تمهیدات لازم سیر صعودی بیماری را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نمایند در این راستا کشور جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای تعهدات داده شده در اجلاس های بین المللی ملزم به ارائه فعالیتهایی به منظور کنترل ابتلا به دیابت می باشد که یکی از این فعالیتها تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن در یک دوره ده ساله ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۴ می باشد . این سند اهداف ۱۳ گانه ای را دنبال می کند که یکی از این اهداف جلوگیری از افزایش ابتلا به دیابت تا سال ۱۴۰۴ می باشد .


دکتر آذری پور افزود: برای تحقق این هدف برنامه ایراپنبه عنوان راهکار دستیابی به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر تنظیم و در حال اجرا می باشد طبق این برنامه کلیه افراد بالای ۳۰ سال در برنامه خطر سنجی بیماریهای قلبی عروقی از نظر ابتلا به دیابت نیز بررسی می گردند .


وی خاطر نشان کرد: تعدادی از بیماران دیابت شناسایی شده که دچار عوارض دیابت ( پای دیابتی و عوارض بینایی و قلبی عروقی ) شده اند نیازمند دریافت خدمات تخصصی از سطح دو خدمات می باشند که در این راستا معاونت درمان دانشگاه نیز تمهیدات لازم در خصوص ارائه خدمت به این گروه از بیماران را فراهم نموده اند.


کارشناس مسئول درمان بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نیز با بیان اینکه دیابت بعنوان شایع ترین بیماری مزمن غیرواگیر از اولویت های اصلی برنامه های پیش گیری و درمانی محسوب می شوند افزود: دیابت فقط یک بیماری محسوب نمی شود بلکه شبکه ی در هم پیچیده ای از عوامل خطرزای محیطی و ژنتیکی با پاتوفیزیولوژی های مختلف است که به دلیل ویژگی هایی نظیر زمینه سازی و همراهی با سایر بیماری ها (قلبی- عروقی،‌کلیوی،‌ چشمی و معلولیت) به شدت هزینه بر و ناتوان کننده است.


دکتر سیده فاطمه حسینی گفت: بیماری دیابت، شایع ترین بیماری ناشی از اختلال های متابولیک و چهارمین علت مرگ و میر در جوامع غربی است. بیماری زایی این عارضه،‌چه از نظر هزینه های درمانی و چه به دلیل از کارافتادگی، بسیار بالا و یکی از عمده ترین مسائل بهداشتی- درمانی انسان ها است که با گسترش شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی به سوی بی تحرکی و تغذیه ی نامناسب ،‌اهمیت بیشتری خواهد یافت.


وی تصریح کرد: برنامه کشوری پیشگیری و کنترل دیابت نوع ۲ از اوایل سال ۱۳۹۶ در کلینیک امام علی (ع) شهرکرد شروع شده و در قالب کلینیک دیابت با حضور متخصصین داخلی، فوق تخصص غدد، پرستار ثابت جهت ثبت اطلاعات بیماران و آموزش آنان در شیفت عصر و همچنین سایر رشته های تخصصی مرتبط با عوارض دیابت شامل متخصص عفونی،‌م تخصص قلب و عروق ،‌ متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص نفرولوژی (کلیه و فشار خون) مشغول به فعالیت است.


وی در ادامه از کلیه بیماران دیابتی برای مراجعه و ثبت اطلاعات بیماری خود و دریافت خدمات مشاوره ای و آموزشی به کلیلنک دیابت واقع در ساختمان شماره ۲ کلینیک امام علی (ع ) و فراهم نمودن امکان ارائه خدمات تخصصی در مراحل بعدی دعوت بعمل آورد.

 

گفتنی است، دیابت ملیتوس که با عنوان دیابت شناخته می شود، ترکیبی از دو کلمه دیابت و ملیتوس است. کلمه دیابت برگرفته از کلمه یونانی سیفون است که نشان دهنده دو ویژگی پر اداری و پرنوشی در افراد مبتلا به دیابت می باشد و ملیتوس از کلمه ای لاتین به معنی عسل گرفته شده است که نشان دهنده وجود قند در ادرار افراد مبتلا به دیابت است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 787347
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.