ام اس برخلاف برخی بیماریها از جمله سرطان که سن و سال نمیشناسد بیشتر قشر جوان به ویژه جمعیت زنان را هدف قرار داده، به گونه ای که در فارس زنان 3 تا 4 برابر بیش تر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

اگرچه امروز راه درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است اما به گفته رئیس اداره بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز، «ام اس» با تشخیص به موقع و مصرف دارو کنترل میشود و میتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

دکتر حدادی در گفت و گو با «خبرجنوب» به سیر صعودی این بیماری در استان اشاره کرد و گفت: طبق آخرین آمار در استان فارس 4 هزار و700 نفر درگیر این بیماری هستند.

وی اضافه کرد: بیماری ام اس برخلاف آن چه که تصور میشود، کشنده نیست بلکه به مرور زمان ناتوانی جسمی و حرکتی برای فرد ایجاد میکند و با وجود پیشرفت تکنولوژی در تمامی زمینه ها، هنوز علت اصلی این بیماری تشخیص داده نشده است.

رئیس اداره بیماریهای خاص دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: این بیماری با توجه به علائمی که فرد مبتلا را درگیر خود میکند به نام فلج چندگانه شناخته می شود و با علائم فیزیکی و روانی بروز میکند.

حدادی با تأکید بر این که درمان دارویی ام اس، صرفاً به کنترل علائم بیماری کمک می کند، ادامه داد: بیحسی انگشتان، خواب زیاد و تنبلی، داغ شدن یا احساس یخ زدگی در بخشی از بدن، تمایل به غذاهای سرد و اسیدی و تُرشیجات، عدم تعادل، دو بینی و سرگیجه از جمله علائم ام اس است که باید به آن توجه شود.

وی اضافه کرد: داروهای ایرانی به صورت رایگان و یا با قیمت بسیار پایین در اختیار بیماران مبتلا به ام اس قرار دارد. در مورد داروهای خارجی نیز 60 درصد هزینه آن مشمول بیمه میشود و توصیه می کنیم بیماران از داروهای ایرانی استفاده کنند.

استادیار هیأت علمی بخش نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: ام اس در استان فارس به ازای هر هزار نفر 50 تا 60 نفر را درگیر می کند.

مریم صادق پور، با بیان این که میزان درگیری زنان در این بیماری بالاتر از مردان است، اضافه کرد: تنها یک چهارم از مردان به این بیماری مبتلا می شوند و عمده ترین دلیل آن استرس و افسردگی است.

وی افزود: عصبانیت نقش بسیار اساسی در تشدید این بیماری و رشد سریع آن در بدن دارد و از آنجایی که بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است عواملی نظیر عفونتهای دوران کودکی و بیماریهای مرتبط آن دوره، عوامل ارثی و ژنتیکی نقش بسزایی در ایجاد آن ایفا میکند.

صادق پور ادامه داد: بیماری ام اس، مزمن و پیش رونده و التهابی است که عمدتاً افراد جوان بین ۱۸ تا ۴۰ ساله را گرفتار می کند؛ در این بیماری غلاف رشته های عصبی مغز آسیب می بیند و انتقال دستورات مغز و نخاع به عضلات مختل میشود و یا به کندی صورت می گیرد.

استادیار هیأت علمی بخش نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با تاکید بر این که منشأ این بیماری و علل بروز آن هنوز مشخص نیست، بیان کرد: به جز یک داروی خوراکی که تحت پوشش بیمه است، سایر داروهای تزریقی و خوراکی ام اس با قیمت های بسیار مناسب در دسترس بیماران قرار دارد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 759870
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.