به گزارش ایرنا، ذبیح الله غریب یکشنبه شب در نشست بررسی بهره وری کشاورزی چهارمحال و بختیای تاکید کرد:براساس آمار موجود میانگین بهره وری آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری 1.14کیلوگرم بر هر مترمکعب است که این رقم باید در برنامه پنج ساله به 1.51 و در افق 10 ساله به 1.90 کیلوگرم بر مترمکعب برسد.
وی گفت: این استان ظرفیت توسعه کشت در 248 هزار هکتار زمین را دارد که از این میزان سطح 180 هزار هکتار برابر 73 درصد زمین زراعی، 115 هزار هکتار برابر 64 درصد باغی، 65 هزار هکتار برابر 37 درصد دیم، 79 هزار هکتار برابر 67 درصد زراعی آبی و 38 هزار هکتار برابر 33 درصد باغی آبی است.
وی افزود: براساس آمار موجود 56 درصد آب مصرفی مورد نیاز کشاورزی چهارمحال و بختیاری از منابع آب زیرزمینی تامین می شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: 56 هزار و 227 هکتار زمین در استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شده است که از این سطح 40 هزار و 700 هکتار بارانی و 15 هزار و 500 هکتار موضعی است.
وی گفت:این سطح برابر 47.5 درصد زمین های کشاورزی چهارمحال و بختیاری است که میانگین آن در کشور 20 درصد است.
غریب تاکید کرد: سطح زمین های کشاورزی مجهیز به شبکه آبیاری نوین چهارمحال و بختیاری تا پایان امسال 3هزار هکتار افزایش می یابد.
وی افزود:چهارمحال و بختیاری بعد از هرمزگان رتبه دوم کشوری در زمینه اجرای شبکه های آبیاری نوین در زمین های کشاورزی را داراست.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: سال گذشته بازدهی آبیاری در زمین های کشاورزی استان 54.3 درصد بود که این میانگین در سال قبل از آن 52 درصد بوده است.
وی یادآور شد:از سال 1370 با آغاز طرح تجهیز زمین های کشاورزی به شبکه آبیاری نوین 15 هزار هکتار توسعه باغات در زمین های شیبدار چهارمحال و بختیاری احداث و 35 هزار هکتار زمین یکپارچه سازی شد.
غریب اظهار کرد: با تجهیز زمین های کشاورزی چهارمحال و بختیاری به شبکه های آبیاری نوین سالانه 240 میلیون مترمکعب در مصرف منابع آب صرفه جویی می شود.
وی گفت: امسال 620 میلیارد ریال برای تجهیز پنج هزار و 500 هکتار زمین کشاورزی دیگر در چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت.
مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته این سطح تجهیز تا 9 هزار هکتار قابل افزایش است.
وی افزود: حفظ باغات قدیمی در چهارمحال و بختیاری در مقایسه با احداث باغ های جدید در اولویت است و در این راستا، 20 درصد اعتبارات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برای اجرای طرح حفظ باغات قدیمی در استان اختصاص یافته است.
وی یادآور شد:شناسایی باغات قدیمی و اختصاص اعتبار برای احیای آن در دستورکار مسئولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
غریب اظهار کرد: دستیابی سریع تر به این هدف مهم نیازمند اطلاع رسانی گسترده و همکاری رسانه های گروهی است.
سرپرست استانداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای ارتقای بهره وری آب کشاورزی در استان استفاده از بذرهای اصلاح شده، تغییر الگوی کشت و توجه به زمان کاشت محصول باید در نظر گرفته شود.
گودرز امیری تاکید کرد: آشنایی کشاورزان برای هدایت به سمت و سوی کشت گیاهان، درختان و محصولات کم آب بر مانند سیب درختی، انگور و انواع درختان دیم باید با اولویت صورت گیرد.
وی افزود:مسئولان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری برنامه های اجرایی و عملیاتی خود در راستای توسعه کشت های گلخانه ای را اعلام کنند.
امیری تصریح کرد: کشت پوشش گیاهی و درختچه ای در زمین های ملی با هدف نگهداشت آب، نفوذ آب به منابع زیرزمینی و جلوگیری از پدیده گرو و غبار بایستی به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، سالانه افزون بر یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، باغی،دامی ،لبنی ،شیلات در این استان تولید می شود.
با بروز پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی های چهارمحال و بختیاری در 10 سال گذشته، وضعیت منابع آب این استان در بخش های مختلف رودخانه ها، چشمه ها، قنات ها، چاه ها و مجموع آب های سطحی و زیرزمینی این استان اهش یافته و بحرانی شده است.
خبرنگار: وحید رئیسی دهکردی** انتشار دهنده: محمود رئیسی
7362/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.