به گزارش ایرنا، اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی افت آب های زیرزمینی دشت شهرکرد، احیای منابع آب های سطحی و زیرزمینی ضرورتی برای توسعه پایدار آب استان، راهبردهای احیای زاینده رود از سراب تا پایاب و چالش های انتقال آب بین حوضه ای از محورهای این همایش به شمار می رود.
رئیس شورای اسلامی شهرکرد در این همایش گفت: این همایش در حسرت آب یک حرکت مردمی برای دفاع از حقوق آبی استان است و تلاش می شود چنین همایش هایی در استان تداوم یابد.
علیرضا توکلی، وحدت و همدلی را لازمه دفاع و پیگیری حقوق مردم استان دانست و افزود: با برگزاری همایش های متعدد بصورت قانونی و علمی بر مطالبات به حق خود تاکید می کنیم تا بساط مصوبات غیرقانونی برچیده شود.
توکلی با تاکید بر بازنگری در اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه ای در استان، تصریح کرد: تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهیم به حقوق مدنی مردم استان تعدی صورت گیرد.
رییس شورای شهر مرکز چهارمحال و بختیاری با اشاره به بحران آب در این استان افزود: با وقوع تغییر اقلیم و افت شدید آبهای زیرزمینی در استان، تعادل بین انسان و محیط زیست برهم خورده و حیات را به خطر انداخته و در این وضعیت می طلبد تا در اجرای طرح های انتقال آب از این استان تجدیدنظر شود.
توکلی با بیان اینکه آب انفال است، اظهار کرد: انتقال آب باید بر اساس واقعیت های موجود و بر اساس مطالعات مبتنی بر آمایش سرزمین انجام گیرد.
فعال زیست محیطی و عضو کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان نیز گفت: همه باید معیار قانونی را بپذیرند و اگر پروژه ای در حاشیه زاینده رود یا سرچشمه کارون غیرقانونی ایجاد شده است، متوقف شود.
یوسف فرهادی بابادی افزود: خسارت کشاورزان چهارمحال و بختیاری و اصفهان را می شود با برنامه ریزی از محل صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغالزایی جایگزین، پرداخت کرد.
وی گفت: صداقت و راستی دو عنصری است که می تواند فعالان زیست محیطی را با جریان های سیاسی همدل و همسو سازد.
فرهادی بابادی افزود:جریان های سیاسی هم باید بپذیرند که همراه فعالان زیست محیطی برای دستیابی به موفقیت در این مسیر بکوشند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در حدود یک دهه درگیر خشکسالی و پیامدهای ناشی از آن است.
ممنوعه شدن هشت دشت از 11 دشت استان و افت شدید سفره های آب زیرزمینی، فرونشست زمین در دشتهای استان، خشک شدن 58 درصد از آب چشمه ها، قنات ها و چاه ها، شکل گیری چشمه های گرد وخاک و گسترش پدیده بیابان زایی، خشکیدگی 70 هزار هکتار از جنگل ها و 200 هزار هکتار از مراتع، کاهش 16 درصدی آب ذخیره در پشت سدهای استان، ایجاد تنش آبی در تعدادی از شهرها و آبرسانی سیار به جمعیت وسیعی از مناطق روستایی از مهمترین پیامدهای وقوع خشکسالی و کم آبی در استان به شمار می رود.
خبرنگار: خاطره حسین زاده**انتشار:جهانبخش صفری
7363/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.