نیره پیروزبخت روز پنجشنبه در حاشیه آیین بزرگداشت روز جهانی استاندارد در شهرکرد در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اینکه وضعیت استانداردهای ایران نسبت به جهان چگونه است، افزود: این استانداردها کاملا بر استانداردهای جهانی منطبق است اما اینکه چرا در برخی کشورها نظیر عراق اخیرا این استانداردها مورد قبول نیست، ناشی از منفعت طلبی برخی شرکتهای خارجی است که با این کشور وارد توافق شده اند.
وی اظهار کرد:عراق اخیرا با برخی شرکت و کشورهایی وارد معامله شده که تنظیم قوانین و مقررات استاندارد سازی آنها به سمت و سوی افزایش صادرات کشور خودشان است.
پیروزبخت با بیان اینکه صادرات بسیاری از واحدهای تولیدی بخصوص در چهارمحال و بختیاری به واردات عراق وابسته است، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد با این کشور وارد مذاکره شده و در حال پیگیری برای حل این مشکل است.
وی درباره واردات بی کیفیت برخی کالاها بخصوص تجهیزات و قطعات خودرویی، با توجه به اینکه جلوگیری از ورود این محصولات یکی از دغدغه های سازمان ملی استاندارد است، اظهار کرد: طی پنج سال اخیر از 6 هزار تعرفه گمرکی کشور، یکهزار و 700 تعرفه را مشمول استاندارد اجباری کرده ایم، به گونه ای که واردات هر محصولی که زیرمجموعه این تعرفه ها قرار گیرد، تحت کنترل سازمان استاندارد وارد کشور می شود.
پیروز بخت بیان کرد: هم اینک یکهزار خودروی لوکس مدل بالا که با استانداردهای ایران انطباق نداشته در مرزهای کشور انبار شده است.
وی ادامه داد: این سخت گیریها در مورد کالاهای وارداتی کشور چین نیز به کار گرفته می شود.
به گزارش ایرنا، هم اینک یکهزار کالا در کشور مشمول استاندارد اجباری است و برای 25 هزار واحد تولیدی نیز پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری صادر شده است.
خبرنگار: شکوفه سلیمانی**انتشار:جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.