محمد میرزایی روز شنبه در جمله خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی و تامین اجتماعی افزود: هم اینک میانگین کشوری معلولیت بین 2 تا سه درصد است.
وی اظهارکرد: هم اکنون بیشترین میزان معلولیت و تولد نوزادان دارای معلولیت در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم استان به خصوص مناطقی که ازدواج فامیلی صورت می گیرد، وجود دارد.
میرزایی به اجرای طرح های موفق پیشگیری و غربالگری در سطح استان به منظور پیشگیری از بروز معلولیت و تولد نوزاد معلول اشاره کرد وگفت: با اجرای مشاوره های پیش از ازدواج و ژنتیک رشد معلولیت در استان کنترل شده است.
به گفته وی، طرح غربالگری شنوایی نوزادان ، طرح آمبیلوبی(تنبلی چشم) و همچنین طرح های حمایتی از جمله کشت حلزون در سالهای بدو تولد در استان به منظور کاهش معلولیت در دست اجراست و این استان از مناطق موفق در اجرای این طرح های بوده است.
میرزایی به انجام معاینه 50 هزار کودک در طرح بیماری سنجی بهزیستی استان در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در این مدت 20 هزار نوزاد تازه متولد شده در طرح شنوایی سنجی مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی گفت: تاکنون 5 هزار و 900نفر از معلولان شناسایی شده استان مستمری بگیر دایم شده اند و مابقی معلولان از خدمات حمایتی و موردی سازمان بهره مند می شوند.
مدیرکل بهزیستی چهارمحال وبختیاری با تاکید بر اینکه اشتغال و مسکن معلولان، از اساسی ترین مشکلات این قشر و جامعه هدف بهزیستی استان است، افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده، سالانه 10 درصد جامعه هدف بهزیستی با اجرای طرح های حمایتی از جمله ایجاد اشتغال و تامین مسکن از چرخه حمایت خارج می شوند.
میرزایی افزود: سال گذشته تعهد اشتغال بهزیستی استان برای جامعه هدف 977 نفر بود که با همکاری بانک ها و همچنین کارفرماییان، زمینه اشتغال یکهزار و 400 نفر فراهم شد.
وی از اجرای طرح مالی خرد به منظور حمایت از زنان سرپرست خانوار روستایی به عنوان یکی از برنامه های مهم امسال یاد کرد و گفت: با اجرای این طرح ، زنان سرپرست خانوار روستایی در قالب شرکت های تعاونی در حوزه های مختلف به خصوص مشاغل خانگی مشغول فعالیت می شوند.
به گفته وی، هم اکنون 2 هزار و 750 زن سرپرست خانوار از خدمات این سازمان بهره مند هستند.
وی گفت: به منظور تامین مسکن مددجویان به این افراد نیز تسهیلات بلاعوض از محل اعتبارات بهزیستی و همچنین تسهیلات ارزان قیمت با همکاری بنیاد مسکن در مناطق روستایی و اداره کل راه و شهرسازی در مناطق شهری پرداخت می شود.
میرزایی افزود: در یکسال گذشته 35 خانواده دارای چند معلولیت با همکاری بهزیستی مسکن دار شدند که در این زمینه بهزیستی استان رتبه دوم کشور را کسب کرد.
وی گفت: برای تامین مسکن مددجویان بهزیستی 180 میلیون ریال در مناطق روستایی و 300میلیون ریال کمک بلاعوض در مناطق شهری تسهیلات برای خانواده های زیر پوشش بهزیستی پرداخت می شود.
مدیرکل بهزیستی استان از راه اندازی 10 مرکز جدید از جمله مراکز مشاوره، ترک اعتیاد، مشاوره و کلینیک مددکاری اجتماعی همزمان با هفته بهزیستی خبر داد و گفت: تا 2 ماه آینده سه مرکز مشاوره ژنتیک دیگر نیز در منطاق محروم از جمله اردل، کوهرنگ و لردگان راه اندازی می شود.
به گزارش ایرنا ،24 تا 30 تیرماه با شعار 'بهزیستی محور مسوولیت و سلامت اجتماعی ' به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است.
جمعیت چهارمحال و بختیاری بیش از 900هزار نفر در 9 شهرستان است.
خبرنگار: سمیه پناهنده** انتشار دهنده:محمود رئیسی
7360/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.